PK Jeugddammen in gemeente Oldambt

Woensdagmiddag 19 februari staat in het teken van de persoonlijke kampioenschappen dammen voor basisschool leerlingen in de gemeente Oldambt. Deze titelstrijd vindt evenals vorig jaar plaats in het gebouw van Speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten.
Dit is een vervolg op het onlangs gehouden scholendamtoernooi, waar veel basisscholen uit de hele gemeente Oldambt zich voor inschreven. Ook nu wordt gespeeld in 2 leeftijds- categorieën namelijk groep 5/6 en groep 7/8. Huidig kampioen is Nathan Bos (groep 8) uit Oudeschans. De organisatie is evenals de eerste editie in handen van Damclub Winschoten.
In tegenstelling tot vorig jaar toen slechts in één algemene groep werd gespeeld, wordt dit jaar de Landelijke trend gevolgd. Vanuit de KNDB zijn de twee leeftijdscategorieën reeds enige jaren in zwang.

Jeugdafdeling
De insteek van het scholendamtoernooi en het persoonlijk kampioenschap is, de jeugd in de gemeente Oldambt te interesseren voor de damsport. Het is niet alleen even “een potje dammen”. Neen, er komt echt iets meer bij kijken.  Bij deze sport zijn bijvoorbeeld inzicht, vooruitdenken en concentratie namelijk belangrijk onderdelen. Deze disciplines kunnen de dammers in spe, zich eigen maken op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten. Begin vorig jaar is dit onderdeel van de vereniging  voorzichtig gestart op de woensdagmiddag met een zestal jongelui. Momenteel is dat uitgegroeid naar een 10 tal leden. De kadergroep van damclub Winschoten tracht de beginnende jongelui in de eerste groep de grondbeginselen van het dammen bij te brengen. Indien ze dat voldoende onder de knie hebben, kunnen ze opgaan voor het Van der Wal damdiploma. Genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. Daarna kunnen ze opschuiven naar de 2e groep die opgaat voor het “Wiersma” damdiploma. Genoemd naar de 6-voudig ex wereldkampioen dammen Harm Wiersma uit Leeuwarden. In deze vervolgcursus worden nog meerdere aspecten van het dammen onder de loep genomen en gaan ze dieper op de stof in. Daarnaast kijken de meeste jeugdleden reikhalzend uit naar de vele toernooien die door het kader worden aangeboden. Deze wedstrijden zijn voor de jongelui onontbeerlijk om het dammen nog beter te beheersen.

Koninklijke Nederlandse Dambond
Omdat de Oost Groninger Dambond (nog) geen jeugdafdeling kent, wordt het merendeel van de jeugd bij Damclub Winschoten lid van de KNDB om zich ook op Landelijk niveau te kunnen manifesteren. Damclub Winschoten beschikt sowieso over een welpen en pupillen viertal die 20 december meedingt naar de NK titel voor clubteams. Daarnaast ontvangen de KNDB leden elk kwartaal het rijk geïllustreerde damboekwerk “Het damspel” met educatieve informatie voor de jeugdige dammers.