Rianne Houwen 1e prijs damdag in Hijken

De derde ronde om de Drentse Dambond Cup in Hijken is uitgelopen op een succes voor de dammers uit Oost Groningen. In een knus zaaltje achter de kerk in het Drentse Hijken, kon voorzitter Wim Koopman van de plaatselijke damclub, 62 dammers verwelkomen. In de tussentijd had de Drentse jeugdleider Rik Smit de jongelui in 8 groepen van 8 ingedeeld, waarbij de beginnende spelers in groep 4 t/m 8 werden geplaatst. En naarmate de jongelui het dammen beter onder de knie hebben, kwamen ze terecht in groep 3, 2 of 1. Alleen groep 1 bestond uit de sterkste 6 dammertjes, waarbij de partijen werden vergezeld met de klok. De 7 leden tellende afvaardiging van Damclub Winschoten kweet zich uitstekend van haar taak. Niels Schuur uit Beerta werd 5e in groep 4. In dezelfde groep werd Armando Doddema uit Winschoten 4e. Ook een 4e plaats was er voor Glenn Bisschop uit Winschoten in groep 6. Glenn stond na 3 partijen nog puntloos onderaan in zijn groep, maar wist de laatste 4 partijen winnend af te sluiten met een eervolle 4e plek. Dan komen we nu bij de beker winnaars. Het Winschoter trio Amanda Lich, Karsten Lich en Cayn Nomden werden 3e in hun groep. Amanda Lich stelde met een winstpartij in de barrage de 3e plek veilig. Cayn Nomden daarentegen, liep jammer genoeg, na een onnauwkeurige voortzetting in de laatste ronde een barrage mis om de 1e plaats. Rianne Houwen uit Heiligerlee pakte tenslotte met 12 punten uit 7 wedstrijden glansrijk de titel in groep 5. In slechts één partij moest ze het onderspit delven tegen de latere nr. 2. Bij de toppers in groep 1 werd Floris Tol uit Eelde kampioen. Over het gehele front lieten de deelnemers bij vlagen goed spel zien, wat zeker hoop biedt voor de toekomst.

Wisselbeker
De wisselbeker is voor de speler die percentagegewijs de meeste punten scoort in zijn groep.
Hierdoor krijgen alle deelnemers de kans om de beker te winnen. Deze ronde in Hijken mocht Stijn Bakker van DV Warffum dit kleinood een maand in de prijzenkast zetten, tot de volgende DDB Cup op 1 maart in Leek. De prijzen werden na afloop uitgereikt door Rik Smit en Wim Koopman, waarbij de nrs. 1, 2 en 3 een beker ontvingen en de overige deelnemers een medaille werd omgehangen.

4 ronden DDB Cup
De Drentse Dambond Cup is eind vorige eeuw in het leven geroepen door de Drentse Dambond, waarbij de damclubs uit Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Roden/Leek zich tot op heden garant stellen voor de accommodatie en prijzen. De organisatie berust de laatste jaren bij de Drentse jeugdleider Rik Smit. Deze jeugdtoernooien hebben een positieve uitwerking op het jeugddammen. Naast dat de dammers in spe meedoen bij de scholendamtoernooien zijn deze evenementen onontbeerlijk voor hun damontwikkeling. Vooral de theoretische stof die ze op de trainingen ontvangen kunnen ze op deze toernooien in praktijk brengen en doen ze de broodnodige wedstrijdervaring op. Deelnemers kwamen deze ronde voornamelijk uit Heerde, Hoogeveen, Hijken, Groningen, Warffum, Roden/Leek en Winschoten. Dit zijn tevens de plaatsen met een bloeiende jeugdafdeling.