Zes dammers gemeente Oldambt geslaagd voor v/d Wal diploma

In het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten zijn afgelopen woensdagmiddag een zestal jonge dammertjes geslaagd voor hun eerste damdiploma. Dit diploma is genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. De geslaagden zijn Niels Schuur uit Beerta, Amanda Lich, Karsten Lich, Armando Doddema, Glenn Bisschop en Mouctar Prins allen uit Winschoten. Dit examen werd afgenomen door het kader van Damclub Winschoten en bestond uit de grondbeginselen van het dammen. De jongelui gaven alle 6 te kennen door te willen gaan met de vervolgcursus het z.g. “Wiersma” damdiploma. Daarbij worden het lesuur verschoven naar 15.00 tot 16.00 uur. Bij deze cursus wordt wat dieper ingegaan op het theoretische gedeelte van het dammen. Daarnaast nemen de dammers in spe veelvuldig deel aan diverse jeugdtoernooien in de noordelijke Provincies, waarbij ze het geleerde in praktijk kunnen brengen. Op deze toernooien worden de jeugdige dammers op sterkte ingedeeld. Zo neemt a.s. zaterdag het overgrote deel van de jeugd deel aan de Provinciale jeugd kampioenschappen in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. In tegenstelling tot jeugdtoernooien  wordt hier gestreden in vijf leeftijdscategorieën, namelijk junioren, aspiranten, pupillen, welpen en benjamins.

Jeugdafdeling
Nadat in maart vorige jaar is gestart met een jeugdafdeling bij de plaatselijke damclub in Winschoten, lopen momenteel een 12 tal dammers rond met een damdiploma zak. Dammers van het eerste uur Rianne Houwen uit Heiligerlee en Cayn Nomden uit Winschoten zijn onlangs geslaagd voor hun “Wiersma” wit diploma en zijn nu bezig de theorie van het “Wiersma” zwart onder de knie te krijgen. De nieuwe lichting dammertjes , bestaat momenteel uit 8 basisschool leerlingen en gaat zich op de woensdagmiddagen van 13.30 uur tot 14.30 uur samen met het kader van Damclub Winschoten verdiepen in de “Van der Wal” cursus.