Lukas Pronk en Cayn Nomden damkampioen gemeente Oldambt

De 12 jarige Lukas Pronk en de 9 jarige Cayn Nomden beide uit Winschoten zijn afgelopen woensdagmiddag damkampioen geworden van de gemeente Oldambt, in respectievelijk groep 7/8 en groep 5/6 van het basisonderwijs.  In totaal hadden zich 24 kinderen aangemeld voor deze persoonlijke titelstrijd die werd afgewerkt in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Dit kampioenschap is een voortvloeisel van het onlangs gehouden scholendamtoernooi in de gemeente Oldambt. In beide groepen werden 7 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld, alleen in groep 7/8 was uiteindelijk nog een barrage nodig om de eerste 4 plaatsen vast te stellen. Winnaar werd hier Lukas Pronk uit Winschoten, gevolgd door Gerben Kruijs uit Heiligerlee en goede derde de 10 jarige Rianne Houwen eveneens uit Heiligerlee. Kampioen van vorig seizoen de net 13 jarige Nathan Bos uit Oudeschans, moest nu genoegen nemen met een 4e plaats. In groep 5/6 werd na 7 ronden de 9 jarige Cayn Nomden uit Winschoten eerste, gevolgd door de 9 jarige plaatsgenoot Armando Doddema die tweede werd en derde de 10 jarige Amanda Lich eveneens uit Winschoten. Na afloop ontvingen de deelnemers de prijzen uit handen van Jan Starke en Harrie Molthoop namens de organiserende  Damclub Winschoten.

Gedetailleerde uitslagen

7 Niels Schuur Beerta
8 Jyro Kuiper Beerta
9 Barry Bijmolt Heiligerlee

De broers Sibma uit Blijham volgen onderwijs op De Tweemaster in Winschoten, daar deze basisschool het “Dalton” onderwijs verzorgd.

Jeugdafdeling Damclub Winschoten
Van alle deelnemers aan dit kampioenschap, zitten reeds 15 leerlingen op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten. Tevens gaven sowieso nog 3 jongelui te kennen, zich ook te willen aansluiten. Het merendeel heeft op die manier reeds het eerste Van der Wal damdiploma op zak. De nieuwe lichting van 10 dammers in spe, beginnen volgende week woensdagmiddag om 13.30 uur met de grondbeginselen van het dammen, waardoor ze op 28 mei 2014 kunnen opgaan voor het Van der Wal diploma. Van de  overige 8 jeugdleden beginnen een 6 tal om 15.00 uur met de “Wiersma wit” vervolg cursus. Cayn Nomden en Rianne Houwen zijn reeds enkele weken bezig met het “Wiersma zwart” gedeelte. Vanaf de Wiersma cursus zijn de diploma’s namelijk verdeeld in een wit en zwart gedeelte. Hieraan ligt de verdieping van de theorie ten grondslag. Met de 21 senioren komt het ledental van Damclub Winschoten hierdoor op 39!