Damster Rianne Houwen naar NK welpen meisjes

De 10 jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee neemt op zaterdag 3 mei deel aan het Nederlands Kampioenschap dammen voor welpen in de meisjes klasse. In de damwereld zijn welpen geboren in het jaar 2004 of later. Naar verwachting reizen een 20 tal meisjes uit heel Nederland die zaterdag af naar Wageningen. Er worden dan 8 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld, met een speeltempo van “Fischer” 10 + 10 d.w.z. 10 basisminuten aangevuld met 10 bonusseconden per zet. Het “Zwitsers systeem” houdt in dat na elke ronde spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar worden gekoppeld. Rianne is lid van Damclub Winschoten en neemt elke woensdagmiddag deel aan de theorie training. Daarnaast worden zoveel mogelijk jeugdtoernooien bezocht. Dit kampioenschap is voor Rianne een verantwoorde opstap om voorzichtig aan het Landelijke niveau te wennen. Voor de meisjes categorieën welp, pupil, aspirant tot junior, geldt als sluitingsdatum 29 maart. Binnenkort komt het Provinciaal kampioenschap sneldammen voor de jeugd nog langs, gevolgd door het NK sneldammen voor clubteams (viertallen).