Toernooi Oost Groninger Dambond succes

Zaterdag 22 maart is in buurtgebouw “De Leegte” in Veendam het “snertdamtoernooi” succesvol verlopen. Organisator Bé Brakels uit Ter Apelkanaal  kon om 10 uur een groot aantal damliefhebbers begroeten, die werden ondergebracht in hoofd-, eerste-, en tweede klasse. In groepen van 4 spelers werden die dag 3 partijen afgewerkt onder een speeltempo van 1 uur per speler/partij. Nadat alle partijen in de eerste ronde waren gespeeld, werd zo rond 12 uur genoten van een gezamenlijke snertmaaltijd, natuurlijk vergezeld van roggebrood met spek. Damclub Winschoten gaf met 5 leden acte de presence in Veendam. Richard de Rooy uit Wedde werd kampioen in de 2e klasse. In de 1e klasse was geen dammer van Damclub Winschoten vertegenwoordigd. De 1e klasse werden de eerste prijzen behaald door Andries Meester uit Veendam en Bert Begeman uit Blijham. De overige vier leden van Damclub Winschoten, Dirk Wammes, Jan Starke, Gerco en Geert Lubberink kwamen in de hoofdklasse uit. De hoofdklasse groep 1 werd gewonnen door Reint Prins uit Oude Pekela met 4 punten, Eise R. Schulting uit Bellingwolde volgde met evenveel punten op de 2e plaats. Jan Starke uit Oude Pekela en Gerco Lubberink uit Winschoten bezetten ex aequo de derde plaats met elk 2 punten. De hoofdklasse groep 2 werd gewonnen door Geert Lubberink uit Winschoten met 5 punten, op de voet gevolgd door Albert Moorlag uit Stadskanaal met 4 punten. Dirk Wammes uit Bad Nieuweschans werd 3e met 2 punten. Bé Brakels sloot de rij met een knappe remise tegen Albert Moorlag, nadat hij een schijf verloor in het middenspel. De prijzen, in de vorm van vleesproducten, werden na afloop uitgereikt door Bé Brakels.
Dit toernooi komt volgend jaar wederom op de damkalender te staan.

Toernooi Rhederbrug
Dit befaamde snertdamtoernooi van weleer was eind vorige eeuw de “trekker” van damclub Rhederweg in buurthuis Rhederbrug. In tegenstelling tot Rhederweg was dit toernooi alleen toegankelijk voor leden van de Oost Groninger Dambond.

Toernooi 5 april
Over 2 weken op zaterdag 5 april staat in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen een toernooi op de kalender, dat is georganiseerd door de drie noordelijke bonden namelijk de Drentse Dambond, de Nieuwe Noorder Dambond en de Oost Groninger Dambond.