Damtitel Winschoten 2 Oost Groninger Dambond

Het tweede team van Damclub Winschoten  heeft afgelopen dinsdagavond, met het kampioenschap in de hoofdklasse van de Oost Groninger Dambond, haar missie volbracht. Na 9 ronden was de tussenstand in deze spannende viertallencompetitie; 1. DVK Groningen 9-13, 2. Winschoten 2  9-12 en 3. Winschoten 1  9-10. Voor de 10e ronde had competitieleider Bé Brakels gepland Winschoten 1 – DVK en Winschoten 2 – Meeden.
Via een “één-tweetje” in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen bleef de titel verrassend in de Molenstad. Winschoten 1 kon namelijk weer op volle sterkte, met hun basisteam, aantreden tegen koploper DVK uit Stad en won nipt met 5-3. Ondertussen had Winschoten 2 een riante 4-0 voorsprong opgebouwd tegen Meeden. Teamleider Ben Dekens pakte, daarna met een puntendeling tegen Egbert Wierenga, het verlossende punt en de titel voor Winschoten 2. Het winnende viertal bestond uit Ben Dekens, Jacob Pronk,
Dirk Wammes en Johan Mulder. Ben Dekens werd tevens topscoorder met 15 punten uit 10 wedstrijden, op de voet gevolgd door Johan Mulder met 14 uit 9. Winschoten 2 neemt hiermee de titel over van Meeden. Op het programma staan nog Rhederweg-Veendam en Meeden-Rhederweg.

Tussenstand hoofdklasse OGD
1 Winschoten 2 10-14 Kampioen
2 DVK Groningen 10-13
3 Winschoten 1 10-12
4 Veendam 9-8
5 Meeden 9-6
6 Rhederweg 8-3

Teambespreking
In de teambespreking passeerden dinsdagavond diverse scenario’s de revue. Er werd flink gespeculeerd. Maar alles hing natuurlijk af met welk team de stad Groningers kwamen opdagen in Winschoten. Na binnenkomst van alle spelers werden de opstellingen gemaakt en gingen de vier teams na een opbeurende speech van wedstrijdleider Harrie Molthoop  voortvarend uit de startblokken en probeerden zo lang mogelijk het kruit droog te houden. Naarmate de tijd verstreek, leek zowel Winschoten 1 als Winschoten 2 meer grip op de wedstrijd te krijgen. Na ruim 2 uur spelen kwam bij het eerste team 3 remises op het scorebord van Henk Prak, Geert Lubberink en Gerco Lubberink tegen respectievelijk
Bert Begeman, Jaap Huizinga en Sjoerd Lautenbach. Ondertussen had Ben Haan een winnende stand op het bord gecreëerd tegen Jan Aeilkema. Ben speelde de wedstrijd rustig uit en bracht de eindstand 5-3. Het tweede team slaakte hierbij een zucht van verlichting. Want na de riante 4-0 voorsprong met overwinningen van Johan Mulder en Jacob Pronk op respectievelijk Wubbo Gernaat en Klaas van der Laan was een barrage sowieso afgedwongen. Maar er zat nog meer in het vat. Ben Dekens pakte met het winnende punt tegen Egbert Wierenga de titel, waarna Dirk Wammes met eveneens een punt tegen Henk Doedens de eindstand op 6-2 bracht voor het tweede. Daarmee was de felbegeerde titel binnen. Met dit kampioenschap was Meeden de titel van vorig jaar kwijt aan de Molenstad-bewoners.

Tweede titel
Dit kampioenschap is voor Winschoten 2 de tweede titel dit seizoen. In oktober vorig jaar
wist het kwartet dammers van Winschoten 2 met 7 punten reeds beslag te leggen op de titel bij de massadamkamp in Oude Pekela. Dit toernooi geldt, traditiegetrouw, als start van viertallencompetitie in de Oost Groninger Dambond. Het winnende team bestond toen uit Ben Dekens, Johan Mulder, Dirk Wammes en Hennie Medendorp.

Titelpretendent
Nadat damclub DVK (De vriendenkring) uit Groningen zich begin dit seizoen had aangesloten bij de Oost Groninger Dambond met grootmeester Martin Dolfing (rating ruim 1500) in de gelederen, werden de Stadjers door insiders als de voornaamste titelpretendent naar voren geschoven. In de praktijk pakte dit echter anders uit. Bij de eerste de beste uitwedstrijd van DVK gingen ze kopje onder bij Winschoten 2 (6-2). De trend was gezet. In de thuiswedstrijden waren de Groningers met Martin Dolfing ongenaakbaar, echter bij “uitwedstrijden” liepen de heren zo links en rechts wat averij op. De 2e uitwedstrijd mochten ze de handen dichtknijpen tegen rode lantaarndrager DC Rhederweg. Ze kwamen uiteindelijk met de schrik vrij (4-4). In en tegen Veendam gingen ze daarna met 6-2 onderuit en nu de laatste wedstrijd “uit” tegen Winschoten 1 konden ze het ratingvoordeel niet uitbuiten en verloren met 5-3.

Winschoten 2
Het tweede team van Damclub Winschoten sloop in deze viertallen competitie geruisloos naar de eerste plaats. Slechts twee “uit” wedstrijden gingen verloren. Daarna volgde nog een puntendeling tegen Rhederweg en Winschoten 1. Omdat Winschoten 2 teams in zowel de hoofd-, als eerste klasse heeft, was het soms passen en meten qua teamsamenstelling.
Een grote pluim is er voor competitieleider Bé Brakels die voor de nodige transparantie zorgde en beide Winschoter hoofdklasse teams in 7 van de 10 ronden! op dezelfde wedstrijddag liet spelen.

Gedetailleerde uitslagen

DC Winschoten 1 DC DVK Groningen