Stan Sibma naar NK dammen Benjamins

De 7 jarige Stan Sibma uit Blijham gaat zaterdag 17 mei naar het Open Nederlands Kampioenschap dammen voor Benjamins. Deze titel strijd wordt voor de 5e keer, onder auspiciën van de KNDB, georganiseerd door de Culemborgse damclub “Denk en Zet”.
De naar schatting 20 deelnemers uit geheel Nederland spelen 9 ronden “Zwitsers systeem”, d.w.z. dat je na elke ronde wordt gekoppeld aan de speler met een gelijk aantal punten.
De damwereld kent bij de jeugd 5 leeftijd categorieën, namelijk Junioren, Aspiranten, Pupillen, Welpen en Benjamins. Benjamins zijn geboren in 2006 of later. Stan is de jongste telg van de familie Sibma die net als zijn oudere zus Merel en tweelingbroers Thijmen en Jari op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten zit. Elke woensdagmiddag vinden de jonge dammers hun weg naar het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten, waar Damclub Winschoten haar onderkomen heeft.
Vorig jaar werd Jan Kornikov uit Geldrop Nederlands Kampioen.
Het toernooi staat die dag onder leiding van de plaatselijke jeugdleider Henk Stoop.