Jan Starke uit Oude Pekela provinciaal kampioen sneldammen

De 32 jarige Jan Starke uit Oude Pekela heeft afgelopen zaterdag in Hotel “Spoorzicht” te Warffum de provinciale titel sneldammen gepakt in de 3e ratinggroep tot 900 punten.
Nico Werkman kon als voorzitter van de Provinciaal Groninger Dambond, een 18 tal dammers welkom heten in het onderkomen van Damvereniging Warffum. Onder auspiciën van de KNDB werd een speeltempo gehanteerd van “Fischer 5+5”. Bij dit speeltempo krijgt elke speler 5 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. Het bestuur stelde vooraf vast dat het geheel werd afgewerkt in een zogenaamd “rondtoernooi”. Nick Hoving uit Groningen werd algeheel kampioen boven de 1100 ratingpunten. Respectievelijk 2e en 3e werden Alex van Prinsenbeek uit Sappemeer en Bert Dollekamp uit Harkstede. In de 2e rating categorie tussen 900 en 1100 punten pakte Wim Dirks uit Den Andel de titel. Tweede en derde werden hier respectievelijk Geert Lubberink uit Winschoten en Johan Rademaker uit Groningen. De drie kampioenen van de provincie Groningen, Nick, Wim en Jan plaatsen zich derhalve voor de NK finale op zaterdag 14 juni in het Denksportcentrum in Utrecht.
De prijzen werden na afloop uitgereikt door de voorzitter van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) Nico Werkman uit Baflo.

Gerco Lubberink
De 18 jarige junior Gerco Lubberink (rating 871) uit Winschoten deed buiten mededinging mee in de ratinggroep tot 900 punten, de zogenaamde C klasse. Gerco neemt namelijk vrijdagmiddag 16 mei In Groningen deel aan de provinciale kampioenschappen voor jeugdspelers. De vijf categorieën benjamins, welpen, pupillen, aspiranten en junioren gaan dan op voor de titel. Afgelopen zaterdag gold voor Gerco derhalve meer als een trainingsmissie, om als dammer de nodige wedstrijdervaring op te doen.

Rondtoernooi
Daar er werd gespeeld met drie ratinggroepen, nam het bestuur vooraf het besluit er een zogenaamd “rondtoernooi” van te maken. D.w.z. dat er 17 ronden werden gespeeld, waarbij iedereen tegen elkaar uitkomt. Zowaar een lange en zware dag voor deze “diehards”.

Rondje Groningen
Vorig jaar was het toernooi gepland in het Denksportcentrum in Groningen, waar 11 dammers acte de presence gaven, Twee jaar geleden werd neergestreken in het clubgebouw van het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) in Delfzijl. Daar was de deelname eveneens 18 liefhebbers. Op deze voet word de gehele Provincie doorkruist.

Barrage
Bert Dollekamp en Berend Pleiter moesten nog een barrage spelen daar ze beide 25 punten hadden gescoord. De eerste partij “Fischer 5+5” eindigde in remise, maar in de tweede partij “Fischer 3+3” ging Berend Pleiter door de vlag. Hierdoor kon Bert Dollekamp de tweede plaats voor zich opeisen.
Eindstand Provinciaal Kampioenschap sneldammen 2014

Eddy Groenhagen Warffum DV Warffum 2 punten

KNDB
Alleen de leden van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen, DC Middelstum,
DV Warffum en Damclub Winschoten konden zich als lid van de KNDB en PGD, plaatsen voor de landelijke titelstrijd.