Damwedstrijd DC Winschoten tegen OBS “Letterwies” Nieuwolda geslaagd

Afgelopen woensdagmiddag is in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten, de damwedstrijd DC Winschoten tegen leerlingen van OBS “Letterwies” uit Nieuwolda gespeeld. Een 6 tal liefhebbers met begeleiders uit Nieuwolda, reisden op hun “vrije middag” af naar Winschoten om tegen de jeugdafdeling van Damclub Winschoten te spelen. Winschoten kon voor dit vriendschappelijk treffen, beschikken over 3 teams van 6 spelers. Tegen 14.00 uur kon jeugdleider Harrie Molthoop de delegatie uit Nieuwolda verwelkomen en liet daarna nog even enkele spelregels de revue passeren. De Winschoter teams werden na binnenkomst van de jeugdleden samengesteld. De “thuisclub” won de eerste ontmoeting met 8-4, daarna kwam het 2e team in actie en kwam een puntendeling overeen ( 6-6). De 3e groep trok uiteindelijk met 10-2 de winst naar zich toe. Al met al was dit vriendschappelijke treffen een geslaagde actie en gezien de spelvreugde die de leerlingen aan de dag legden is dit zeker voor herhaling vatbaar.

Damdiploma’s
Een 30 tal basisschool leerlingen van OBS “Letterwies” uit Nieuwolda, die worden getraind door de gebroeders Jacob en Frans de Groot, respectievelijk uit Wagenborgen en Winschoten, gaan vrijdagmiddag 6 juni op voor hun eerste damdiploma, genoemd naar de reeds overleden ex- wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen.
Het proefexamen hadden de leerlingen met een voldoende afgelegd. Met het Van der Wal diploma op zak hebben de leerlingen de grondbeginselen van het dammen onder de knie.
De liefhebbers kunnen daarna nog opgaan voor het Wiersma wit diploma, die wat dieper op de theorie ingaat. In Winschoten daarentegen moet de gehele groep nog onderworpen worden aan een zogenaamd proefexamen voor zowel het Van der Wal diploma, als voor Wiersma wit en zwart. Bij voldoende punten wordt 11 juni in Winschoten het echte KNDB examen afgenomen. Alle (dam) examens in de gemeente Oldambt staan onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Dambond.

Gedetailleerde uitslagen

5 Amanda Lich Jan Bont 2-0
6 Rianne Houwen Brian Hey 2-0
10-2

Reserve speler Niels Schuur, speelde tegen een paar educatieve wedstrijdjes tegen een der jeugdleiders van Damclub Winschoten.