Amanda Lich naar NK dammen pupillen meisjes

De 10 jarige Amanda Lich uit Winschoten neemt vanaf Hemelvaartsdag deel aan de finale om de Nederlands damtitel in de pupillenklasse voor meisjes. De organisatie, onder auspiciën van de KNDB, berust dit jaar bij de Hoogeveense damclub (HDC), waarbij de wedstrijden worden afgewerkt in dorpshuis “Het Knooppunt”. Dit 3 daags toernooi begint op Hemelvaartsdag met aansluitend de vrijdag en zaterdag. De 16 deelnemers uit alle windstreken van Nederland spelen in één groep, 7 ronden “Zwitsers” systeem. D.w.z. dat je na elke ronde wordt gekoppeld aan een speelster met gelijk aantal punten. Het speeltempo bedraagt “Fischer 45+30” hetgeen betekent 45 basisminuten, aangevuld met 30 bonus seconden per zet. De nrs. 1,2 en 3 van het eindklassement plaatsen zich voor het EK meisjes pupillen in Wit Rusland dat van 1 t/m 7 augustus wordt gespeeld. Amanda Lich is lid van Damclub Winschoten en volgt momenteel de training op de woensdagmiddagen voor het “Wiersma wit” diploma.

Nevenactiviteit in Hoogeveen
Als nevenactiviteit verzorgen de plaatselijke trainers Zainal Palmans en Jan Ekke de Vries, alle dagen, explicaties van de gespeelde partijen. Tevens kunnen op de vrijdagmiddag vanaf 13.00 uur ouders en belangstellenden hun kunnen tonen bij een “aanschuifsimultaan” verzorgt door Jan Ekke de Vries.