18 damdiploma’s in Winschoten

Woensdagmiddag 11 juni zijn in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten 18 jongens en meisjes geslaagd voor hun damdiploma. 11 gingen voor hun eerste damdiploma het z.g. Van der Wal diploma, 5 voor “Wiersma wit” en 2 voor “Wiersma zwart”. Om half twee namen de 11 eerstejaars plaats achter de tafel in de examenklas waar ze konden opgaan voor het Van der Wal damdiploma, genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. Bij dit examen kwamen de grondbeginselen van het dammen aan de orde. De jongens en meisjes verschenen goed voorbereid aan de start, daar ze de laatste maanden door het kader van Damclub Winschoten werden bijgeschoold in de theorie. Klokslag 15.00 uur stond het “Wiersma” examen gepland. 5 jongens en meisjes gingen op voor “Wiersma wit” en de twee dammers van het eerste uur, Rianne Houwen uit Heiligerlee en Cayn Nomden uit Winschoten gingen op voor “Wiersma zwart”. De “Wiersmastof” gaat wat dieper in op de theorie, waardoor je (nog beter) een dampartij gaat beheersen. Alle deelnemende leerlingen hadden het examen met goed gevolg afgelegd. Heel trots mochten ze het bijbehorende diploma uit handen van de jeugdleiders Harrie Molthoop en Geert Lubberink ontvangen. Iedereen gaf te kennen, na de grote vakantie, door te willen gaan met het volgende diploma. Na “Wiersma” komt het “Sijbrands” diploma. Vanaf Wiersma is er een wit en zwart gedeelte.

Proefexamen
Twee weken geleden kwamen alle leerlingen met een voldoende door het proefexamen, waardoor ze met een goed gevoel aan het, echte KNDB, examen konden deelnemen. Tot en met het “Sijbrands zwart” diploma, mag door de eigen jeugdleiders worden afgenomen.

De geslaagden zijn (Armando Doddema was wegens omstandigheden op de dag van het examen verhindert en zal binnenkort in samenspraak met één der jeugdleiders alsnog het examen afleggen).

Van der Wal diploma
Stan Sibma Blijham