Gerco Lubberink naar Hoogeveen Open

Internationaal damtoernooi

Het 19 jarig damtalent Gerco Lubberink uit Winschoten neemt van 11 t/m 16 augustus deel aan de 5e editie van het MTB Open damtoernooi in Hoogeveen. De organisatie berust evenals voorgaande jaren bij de Hoogeveense Damclub (HDC) Dit 1e lustrum vindt wederom plaats in dorpshuis “Het Knooppunt” in het centrum van Hoogeveen, waar naar schatting een 130 dammers uit alle windstreken aan deelnemen. Het merendeel van de deelnemers komt uit Nederland en daarnaast uit België, Frankrijk, Azerbeidzjan, Mongolië, Litouwen, Kameroen, Rusland, Mongolië, Portugal en Israël. De 8 ronden “Zwitsers systeem” worden afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 8 + 1” D.w.z. 80 basisminuten aangevuld met 1 bonusminuut per zet. Dit alles onder de bezielende leiding van internationaal scheidsrechter Johan Demascure uit België. Dit toernooi telt tevens mee voor de individuele ratingpunten. Hierme is de speelsterkte van een speler af te lezen. Gerco Lubberink kwam vorig jaar uit op 7 punten uit 8 wedstrijden. Deze editie gaat Gerco voor minimaal 50% score. Tevens spelen een 8 tal jeugdige Hoogeveense talenten een 3 daags toernooi parallel naast het hoofdtoernooi. Dit sterk bezette toernooi wordt in het noorden gezien als een aanvullende “warming up” voor de aanloop naar de wedstrijden in de Nationale Competitie.

Ratingpunten volgens de werelddambond (FMJD)
Omdat het een internationaal toernooi betreft, wordt gespeeld volgens de regels van de werelddambond (FMJD). Hierbij hoort tevens een FMJD rating. Deze ligt gemiddeld ca. 846 punten boven de KNDB rating. Alle deelnemers spelen in één groep, waarbij de spelers virtueel in ratinggroepen zijn ingedeeld. Het algemeen klassement boven 2075 punten, 1951 t/m 2075, 1876 t/m 1950 en tot 1876 ratingpunten. Naast deze rating groepen zijn er prijzen weggelegd voor de deelnemende junioren, aspiranten en een damesgroep. Tevens zitten voor elke ronde dagprijzen in de prijzenpot. De winnaar van het algemeen klassement gaat met € 1000,00 huiswaarts.

Ultieme wens Gerco
Gerco Lubberink komt uit voor Damclub Winschoten en is afgelopen seizoen als 3e geëndigd in de onderlinge competitie. Tevens kwam Gerco op KNDB nivo, de afgelopen jaren , uit voor het 2e team van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen. Afgelopen seizoen zelfs met een een ongeslagen score van 10 punten uit 7 wedstrijden. Daar Damclub Winschoten zich begin dit jaar heeft aangesloten bij de KNDB en komend seizoen met een 10 tal in de landelijke 2e klasse A uitkomt, gaat de ultieme wens van Gerco Lubberink in vervulling om voor zijn eigen vereniging landelijk te spelen.

Sterk bezet toernooi
In dit sterk bezette toernooi hebben zich tot op heden 15 dammers ingeschreven met een damtitel, van nationaal meester tot Internationaal Grootmeester. De bekendste noordelijke dammer met een titel is 21 jarige Wouter Sipma uit Hijken en tevens winnaar van de vorige editie, net voor Internatinaal Grootmeester Roel Boomstra uit Emmen. Het toernooi start op maandag 11 augustus, waarbij t/m zaterdag 16 jaugustus, alle dagen een wedstrijd staat gepland, met op dinsdag en donderdag 2 partijen. De eerste ronde wordt door een geleide loting bepaald. De daaropvolgende ronden bepaald de “toernooimanager” de tegenstander.
Met dit “Zwitsers” systeem treffen de spelers na de de 1e ronde een tegenstander met gelijk aantal punten.