Niels Schuur en Glenn Bisschop naar Nationale Jeugddamdag

De 11 jarige Niels Schuur uit Beerta en de 9 jarige Glenn Bisschop uit Winschoten zijn door de provinciaal jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden geselecteerd deel te nemen aan het NK dammen voor Provincieteams. De deelnemende categorieën zijn Junioren, aspiranten, pupillen en welpen. De junioren vormen een 4 tal, de overige teams bestaan uit 5 spelers. De selectieprocedure heeft betrekking op de in het voorjaar gehouden provinciale kampioenschappen in alle categorieën. Glenn Bisschop en Niels Schuur komen beide uit in het provinciaal pupillenteam. De spelers worden gerekruteerd uit de 3 verenigingen in de provincie Groningen met een jeugdafdeling, namelijk Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen, DV Warffum en Damclub Winschoten. Het geheel speelt zich dit jaar af in “Het Knooppunt” in Hoogeveen, waarbij de plaatselijke damclub HDC, onder auspiciën van de KNDB, tekent voor de organisatie. In alle categorieën worden 7 ronden “Zwitsers” gespeeld, onder een speeltempo van “Fischer” 10+5. D.w.z. 10 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. De Provincie Groningen neemt deel met 1 welpen-, 1 pupillen- en 1 aspirantenteam, echter geen juniorenteam. Dit laatste, daar slechts 1 junior op de ledenlijst staat (lees: Gerco Lubberink van DC Winschoten) Doordat het dammen bij de basisschool leerlingen, een stijgende belangstelling vertoont, kan Groningen de komende jaren eveneens beschikken over een juniorenteam.