Noordelijke damjeugd 25 oktober naar Winschoten

Zaterdag 25 oktober reist de noordelijke damjeugd massaal af naar Winschoten, waar de plaatselijke damclub het 2e “Open Groninger Jeugd Kampioenschap” organiseert. Ondanks de Central Training in Huissen en dat een 7 tal noordelijke “toppers” (Elisabeth Kramer, Suzanne en Sander Staal uit Groningen, Tamar Visser uit Sneek, Lisa Scholtens, Nicole de Vries uit Hoogeveen en Vincent Houtjes uit Heerde meespelen in Tallinn op het WK voor welpen en pupillen kon het organisatiecomité toch 38 damliefhebbers inschrijven. (Vincent Houtjes is tevens lid van MTB uit Hoogeveen). De deelnemers worden verdeeld in 5 groepen van 8 spelers, waarbij de eerste groep bestaat uit de 6 sterkste spelers. De deelnemers worden namelijk naar sterkte ingedeeld. Op deze manier worden de beginnende dammers ondergebracht in groep 5 en naarmate de jongelui het dammen beter beheersen komen ze in een hogere groep. De 6 deelnemers in groep 1 werken hun partijen af met behulp van de klok. De 5 “tafelarbiters” nemen ondertussen de administratieve taak op zich. Klokslag 13.30 uur schuiven de deelnemers in de grote zaal van speeltuinvereniging Bovenburen achter de borden en vindt de opening plaats.

Provinciaal Groninger Dambond
Dit toernooi is door de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) in het leven geroepen, omdat Damclub Winschoten in februari dit jaar is toegetreden tot de Koninklijke Nederlandse Dambond. De PGD wordt op deze dag vertegenwoordigd door hun jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden. De deelnemers komen uit de 3 noordelijke provincies, waarbij Hoogeveen, Hijken, Groningen, Warffum, Blijham, Heiligerlee, Beerta, Bellingwolde, Nieuwolda en Winschoten goed vertegenwoordigd zijn. In de eindrangschikking krijgen de nrs. 1, 2 en 3 in elke groep een beker en de overige deelnemers een medaille.
De kampioensbeker is uiteraard voor de nr. 1 van groep 1. De speler met de meeste punten, in procenten weergegeven, legt beslag op de wisselbeker. Bij gelijk eindigen geeft de laagste groep de doorslag om deze trofee tot het volgende toernooi in bezit te krijgen.
Deze wisselbeker is twee jaar geleden op het toernooi in Warffum verworven door Willem Pol uit Buitenpost.