Merel Sibma uit Blijham wint wisselbokaal op damtoernooi in Winschoten

Renco Oostindjer uit Hoogeveen kampioen
De 11 jarige Renco Oostindjer uit Hoogeveen is afgelopen zaterdagmiddag winnaar geworden van het “Open Groninger Jeugd Kampioenschap” dammen in Winschoten. Onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) had Damclub Winschoten met dit toernooi de primeur in Oost Groningen. Na de openingsspeech van Rudolf Schwab uit Westeremden als provinciaal jeugdleider, schoven de 43 deelnemers in 6 groepen, in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten achter de borden. Jeugdleider Harrie Molthoop van Damclub Winschoten liet ondertussen nog enkele spelregels de revue passeren. Dit alles onder het toeziend oog van de “tafelarbiters” in dit z.g. rondtoernooi.
De deelnemers werden naar sterkte ingedeeld met de beginnende dammertjes in de laatste groepen. Volgens deze methode kwamen de 6 sterkste spelers in de 1e groep terecht, waarin Renco Oostindjer uit Hoogeveen algeheel kampioen werd. Overige groepswinnaars waren Luna Eever uit Hijken, Roland Kreeft Hoogeveen, Stijn de Groote Hoogeveen, Merel Sibma Blijham en Mark Hamminga Heiligerlee. De wisselbeker kwam in het bezit van Merel Sibma uit Blijham omdat zij als enigste een 100% score liet aantekenen. Ze mocht bij de prijsuitreiking deze trofee uit handen van Rudolf Schwab in ontvangst nemen.

Merel Sibma
Merel Sibma uit Blijham wist in groep 5 al haar partijen winnend af te sluiten en vergaarde op deze manier 14 punten. Zowaar een puike prestatie. Dat dit resultaat niet zo maar uit de lucht komt vallen moge duidelijk zijn. Merel zit namelijk met haar drie broers Thijmen, Jari en Stan al geruime tijd op de jeugdafdeling van damclub Winschoten. Op de damclub wordt elke woensdagmiddag, voor leerlingen in het basisonderwijs, de theoretische kant van het dammen belicht. Evenals haar 3 jongere broers, heeft ze reeds het “Van der Wal” damdiploma op zak en zijn ze nu bezig met “Wiersma wit”. Dit soort toernooien zijn natuurlijk een ideale graadmeter om het geleerde in praktijk te brengen.

Training dinsdagavond
Op de dinsdagavond worden leerlingen uit het voortgezet onderwijs in de gelegenheid gesteld theorie lessen te volgen op de jeugdafdeling van de damclub. De training staat gepland van 18.00 tot 19.00 uur.

Ivy Nomden
Met haar 5 jaar was Ivy Nomden uit Winschoten de benjamin van alle 43 deelnemers. Omdat het een “thuiswedstrijd” betrof en grote broer Cayn ook mee speelde was de stap niet zo groot om ook maar eens mee te doen. Zo gezegd zo gedaan. De organisatie van het toernooi, plaatse haar in de laatste groep met ook louter beginnende dammers. Ivy speelde daar boven verwachting en kon met een mooie tweede plaats terugzien op een geslaagde middag en mocht trots de bijbehorende beker in ontvangst nemen.

Vrije inschrijving
Mede aangetrokken door de media en het “Open” karakter van dit toernooi, lieten zich ter elfder ure nog een 7 tal deelnemers inschrijven die (nog) niet waren aangesloten bij een damclub. Zoals ook in de eindklassering is waar te nemen, kwamen de deelnemers uit de drie noordelijke provincies. Ondanks dat een 7 tal pupillen en welpen uit Groningen, Friesland en Drenthe momenteel deelnemen op het WK in Tallinn, de centrale training in Huissen en een jeugdtoernooi in Heino, kon de organisatie desondanks terugzien op een geslaagde middag. Het volgende jeugdtoernooi om de DDB Cup staat gepland op zaterdag 22 november in Hoogeveen. De DDB cup wordt sinds jaar en dag georganiseerd door de Drentse Dambond in Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Leek. Dit zijn tevens de plaatsen waar de plaatselijke damclubs actief bezig zijn en tevens beschikken over een jeugdafdeling.

Speeltempo, prijzen en barrage
In groep 1 werd permanent met de klok gespeeld onder een bedenktijd van 15 minuten per speler/partij. In groep 2 fungeerde incidenteel de klok als scherprechter. Voor elke deelnemer lag er een prijs in het verschiet. De nrs. 1, 2 en 3 een beker/standaard
en de overige spelers een medaille. Omdat in groep 1 en 4 geen beslissing was gevallen voor de eerste drie prijzen, werd reglementair een barrage gespeeld met versneld tempo.
In groep 1 werd Wouter Sosef tweede, ten koste van clubgenoot Pascal Strijker. In groep 4 daarentegen moesten Kyra van Driel, Karsten Lich en Armando Doddema een barrage spelen om de 3e plaats, omdat ze in de reguliere partijen ieder 7 punten hadden vergaard. In de eerste partij won Armando van Karsten en omdat in de tweede partij Kyra het aflegde tegen Armando, werd Armando derde. Kyra en Karsten ex aequo vierde. Om de 1e plaats ging het hier tussen Stijn de Groote en Gerard Kramer. Gerard redde het als benjamin in deze groep niet tegen Stijn, die dus eerste werd.

Toetreden KNDB
Omdat Damclub Winschoten begin dit jaar is toegetreden tot de Koninklijke Nederlandse Dambond, had de Provinciaal Groninger Dambond gemeend een jeugddamtoernooi toe te kennen aan Winschoten. Ook mede, daar deze club een gezonde jeugdafdeling in haar gelederen heeft. Het bestuur van de PGD heeft aan dit jeugdtoernooi het predicaat “Open Groninger Jeugd Kampioenschap” gegeven. Onder auspiciën van de PGD ging Damclub Winschoten intern aan het voorbereiden, wat dus afgelopen zaterdag haar beslag kreeg.
Na afloop van de prijsuitreiking memoreerde Rudolf Schwab in zijn slotwoord dat de gehele organisatie was geslaagd in haar opzet. Dit toernooi was een promotie voor de damsport in het algemeen.

Gedetailleerde uitslag

1. Renco Oostindjer Hoogeveen 8 punten