Viertal Damclub Winschoten 5e in Annen

Afgelopen zaterdag is in de Burgemeester Lambers hal in Annen een sneldamtoernooi voor clubviertallen afgewerkt. De organisatie was in handen van de 4 noordelijke dambonden Provinciaal Groninger dambond, Drentse Dambond, Nieuwe Noorder dambond en de Oost Groninger Dambond. De bonden werden vertegenwoordigd door Feiko Stoppels uitMuntendam, Herman Mulder uit Ter Apel en Bé Brakels uit Ter Apelkanaal. Onder een speeltempo van “Fischer 5+5” werd een rondtoernooi gespeeld door de 11 viertallen. Bij dit speeltempo krijgt elke speler 5 basisminuten, aangevuld met 5 seconden per zet. Het team van Huizum 1 uit Leeuwarden dat bestond uit Erwin Heslinga, Reinout Sloot, Katrinus Posthumus en Jacob de Vries, werd kampioen, 2e DV Warffum (Nico Werkman, Berend Keizer, Herman Mulder en Fenno Werkman) en 3e Roden/Leek (Bert Begeman, Jan van Dijk, Jaap Huizinga en Jannes de Vries). Het team van DC Winschoten dat bestond uit Jan Starke, Johan Mulder, Gerco Lubberink en Geert Lubberink, legde beslag op een keurige 5e plaats.
Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Feiko Stoppels en Bé Brakels. De organisatie kon terugzien op een geslaagd toernooi en gaat dit toernooi, volgend seizoen wederom op de wedstrijdagenda zetten.

DC Winschoten
Het kwartet dammers uit Winschoten verloor uiteindelijk van de nrs. 1 t/m 4 respectievelijk tegen Huizum 1 met 8-0, tegen Warffum en Roden/Leek werd het 6-2 en tegen Huizum 2 werd nipt met 5-3 verloren. Tegen de teams uit Oost Groningen werd ruim gewonnen. Tegen Veendam 7-1 en tegen Damclub Pekela werd de maximale score van 8-0 behaald. Damclub Winschoten won eveneens van Warffum 2 met 6-2, Warffum 3 met 7-1, Annen 2 werd 5-1 en tegen Annen 1 werd het 6-0. Beide teams van Annen kwamen namelijk uit met 3 spelers.

Ratingklassement
De speelsterkte, van de spelers die in KNDB verband uitkomen, is af te lezen aan hun ratingpunten. Qua rating zat Huizum 1 gemiddeld op ca. 1180 punten, DV Warffum ca. 1100 punten, Roden/Leek ca. 1110 punten, Huizum 2 ca. 1000 punten. DC Winschoten tenslotte op ca. 880 punten. (peildatum 1 okt. 2014)

Gerco topscoorder
Alle teamleden van Damclub Winschoten kwamen tot boven de 50% score. In het individuele klassement werd Gerco Lubberink topscoorder met 13 punten uit 10 partijen. De overige teamleden Johan Mulder, Jan Starke en Geert Lubberink kwamen elk tot 11 punten. Jan Starke uit 10 partijen. Johan en Geert uit 9 partijen, omdat beide teams van Annen namelijk uit met 3 spelers bestonden. Het team van Winschoten gaf te kennen volgend jaar terug te keren in Annen.

Individuele punten Team DC Winschoten
Gerco Lubberink 10-13