Jeugd Damclub Winschoten succesvol

Kwartet dammers familie Sibma Blijham in de prijzen
Het 1e DDB Cup toernooi in Hoogeveen is voor de jeugd van Damclub Winschoten, zeer succesvol verlopen met 7 podiumplaatsen. Jeugdleider Gerard Bruins van de organiserende Hoogeveense Damclub (HDC) kon zaterdagmiddag een 46 tal deelnemers welkom heten
In dorpshuis “Het Knooppunt” in Hoogeveen. Drentse jeugdleider Rik Smit uit Hijken had ondertussen de jongelui ondergebracht in 6 groepjes van 8 spelers. De sterkste spelers zaten in groep 1 met 6 deelnemers. Groepswinnaars uit Oost Groningen waren Armando Doddema uit Winschoten in groep 4, Merel Sibma uit Blijham in groep 5 en Jari Sibma uit Blijham in groep 6. Tweede prijzen gingen naar Amanda Lich uit Winschoten in groep 4 en Thijmen Sibma in groep 5. Tenslotte gingen Kyra van Driel uit Heiligerlee in groep 4 en Stan Sibma uit Blijham in groep 6 met een derde prijs huiswaarts. Niels Schuur uit Beerta in groep 2 en Karsten Lich uit Winschoten in groep 4 werden beide verdienstelijk vierde in hun groep en ontvingen na afloop een medaille uit handen van Rik Smit. De overige groepswinnaars kwamen uit Hoogeveen, respectievelijk groep 1 Pascal Strijker, groep 2 Stef Schep en groep 3 Wilmer Oostindjer. Wilmer mag met een 100% score de wisselbeker tot 18 januari in de prijzenkast zetten. Dan wordt namelijk de 2e DDB Cup georganiseerd in het Drentse Zuidwolde. Daarna volgen nog Hijken en Roden/Leek. Deze 4 plaatsen zijn eind vorige eeuw gestart met een DDB Cup cyclus, mede daar de damclubs in deze plaatsen een succesvolle jeugdafdeling bestieren. Onder auspiciën van de Drentse dambond, worden deze toernooien goed bezocht. Met name de actieve damclubs in Warffum, Groningen en Winschoten, kijken de laatste jaren, reikhalzend uit naar deze evenementen, om de damkwaliteiten van hun jeugdleden te testen. In Hoogeveen mochten de deelnemers zich tevens verheugen in een grote publieke belangstelling.

Groep 4
In groep 4 zaten 4 clubgenoten te weten Kyra van Driel, Amanda Lich, Armando Doddema en Karsten Lich. Bij het ingaan van de laatste ronde was de stand. 1e Karsten en Armando elk 10 punten. Amanda 9 en Kyra 8 punten. De laatste ronde speelden beide koplopers tegen elkaar. Armando won en was kampioen, hierdoor bleef Karsten op 10 punten staan. Amanda won eveneens en werd 2e. Doordat Kyra haar partij winnend afsloot, had zij eveneens 10 punten, waardoor een barrage nodig was tegen Karsten. In deze barrage trok Kyra aan het langste eind en werd 3e. Karsten pakte uiteindelijk, knap de vierde plaats. Hoe spannend kan de wedstrijdsport zijn.

Familie Sibma
Alle vier kinderen van de familie Sibma uit Blijham wisten in Hoogeveen een beker te bemachtigen. Wat ooit voorzichtig begon met deelname aan het scholendamtoernooi in de Gemeente Oldambt voor hun school OBS “De Tweemaster” in Winschoten is het complete gezin warm gemaakt voor het dammen. In de tussentijd zijn ze lid geworden van de jeugdafdeling van Damclub Winschoten waar ze met hun eerste damdiploma (Van der Wal) op zak, nu bezig zijn met de vervolgcursus “Wiersma wit”. Op de woensdagmiddag wordt in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten stapsgewijze de theorie behandelt door het kader van de plaatselijke damclub. Via jeugdtoernooien kan het “geleerde” in praktijk worden gebracht.

Niels Schuur
De 12 jarige Niels Schuur uit Beerta heeft met een 4e plaats in groep 2 goed gepresteerd.
In de voorbespreking werden de damkwaliteiten van Niels tegen het licht gehouden met de veronderstelling dat de 2e groep een juiste beslissing zou zijn. In de evaluatie bleek dit een terechte keuze en kon Niels terugzien op een geslaagd toernooi.

Wisselbeker
Na elke ronde wordt de wisselbeker uitgereikt aan diegene met de meeste punten. De behaalde punten worden namelijk omgerekend naar percentages. Wie bijvoorbeeld alles wint, krijgt 100 punten. Met 7 punten uit 7 partijen ontvang je 50 punten enz. De DDB cup kent een cyclus van 4 toernooien in Hoogeveen, Zuidwolde, Hijken en Roden/Leek. Na elke ronde mag de kampioen de beker behouden tot het volgende toernooi en na afloop van de 4 toernooien worden de punten opgeteld en wordt de overall winnaar bekend.
Bij het volgende toernooi in Zuidwolde bepaalt de Drentse jeugdleider in welke groep een speler uitkomt. Bijvoorbeeld als je kampioen wordt in de laatste groep schuif je automatisch een groepje naar boven. Alles is natuurlijk afhankelijk van het aantal deelnemers en welke speelsterkte ze hebben.

Stand: zowel DDB Cup Hoogeveen als tussenklassement

1. Wilmer Oostindjer Hoogeveen 100 punten