Jari Sibma uit Blijham pakt damtitel in Veendam

Harm Wiersma reikt prijzen uit

De 9 jarige Jari Sibma uit Blijham is afgelopen zaterdag kampioen geworden op het damtoernooi in Veendam. Voorzitter van de plaatselijke damclub, Bé Brakels uit Ter Apelkanaal, kon om 10 uur een groot aantal damliefhebbers verwelkomen in Buurthuis de Leegte in Veendam. De 10 jeugdleden vormden het jeugdtoernooi en vertegenwoordigden heel Oost Groningen. De jonge dammers kwamen uit Beerta, Bellingwolde, Blijham, Heiligerlee en Winschoten. In de reguliere competitie plaatsten de nrs. 1 en 2 van elke groep zich voor de finale enz. Op deze manier werd de finale gevormd door: Jari, Merel en Thijmen Sibma uit Blijham en Armando Doddema uit Winschoten. In deze halve competitie hadden Merel en Jari elk 4 punten vergaard, waardoor een barrage de beslissing moest brengen.
Jari won deze partij en mocht zich kampioen noemen. Merel werd dus twee en de barrage om de 3e plaats werd door Armando Doddema gewonnen, dit ten koste van Thijmen Sibma.
In de B finalegroep kwamen Stan Sibma, Kyra van Driel en Niels Schuur ex aequo op de 5e plaats. Glenn Bisschop toucheerde de 8e plaats. De 7 jarige debutant Daan Hessels uit Bellingwolde kon terugzien op een geslaagd toernooi met een keurige 9e plaats in het eindklassement. Daan zit sinds de zomervakantie op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten en gaat binnenkort op voor zijn eerste damdiploma. De organisatie had voor de jeugd een verrassing in petto. De prijzen werden namelijk uitgereikt door niet minder dan de 6 voudig ex wereldkampioen dammen Harm Wiersma uit Leeuwarden. Bij de senioren werd Richard de Rooy uit Wedde tweede bij de huisdammers. In diezelfde klasse kwam Anke Sijbesma uit Winschoten tot de 4e plaats. In de 2e klasse slaagde Nikolaus Schütte zur Wick uit Papenburg er in een derde plaats te bemachtigen. De senioren waren namelijk geplaatst in groepjes van 4, waarbij een speeltempo van 1 uur/speler/partij gold.

Damclub Winschoten
Damclub Winschoten was zaterdagmorgen met 10 jeugdleden en 3 senioren afgereisd naar Veendam. Dit toernooi kwam als een welkome aanvulling voor de jonge dammertjes, daar in januari het 3e scholendamtoernooi van de gemeente Oldambt voor de deur staat.

Harm Wiersma
De 6 voudig ex wereldkampioen dammen Harm Wiersma uit Leeuwarden maakte zaterdag van de nood een deugd. In de eerste plaats had Harm een zakelijke bespreking, waarbij de prijsuitreiking bij de jeugd als een verrassing kwam. De nu 61 jarige Harm Wiersma zette in een korte speech uiteen hoe hij als 8 jarige in aanraking kwam met de damsport.

Internationaal tintje
Door het meespelen van Nikolaus Schütte zur Wick uit Papenburg kreeg het “eindejaars toernooi” in Veendam een internationaal tintje. Nikolaus is sinds jaar en dag lid van Damclub Winschoten, waar hij tevens reservespeler is van het 1e tiental dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. Ondanks zijn zakelijke beslommeringen, draagt Nikolaus het dammen een warm hart toe en probeert dit ook uit te dragen. Als het even kan maakt Nikolaus tijd vrij om acte de présence te geven.

Gedetailleerde uitslag jeugdgroep

1. Jari Sibma Blijham Kampioen
2. Merel Sibma Blijham
3. Armando Doddema Winschoten
4. Thijmen Sibma Blijham
5. Kyra van Driel Heiligerlee
Niels Schuur Beerta
Stan Sibma Blijham
8. Glenn Bisschop Winschoten
9. Daan Hessels Bellingwolde
10. Ashwien Mahabier Winschoten

NB. De vijfde plaats in alfabetische volgorde!