Geert Lubberink pakt damtitel in Beilen

Geert Lubberink uit Winschoten is afgelopen zaterdag kampioen geworden in de 1e klasse op het traditionele rapid-damtoernooi in Beilen. Geert pakte de wisselbeker in de ratinggroep van 900 tot 1050 punten, met een score van 9 punten uit 7 partijen. Sinds jaar en dag wordt dit toernooi namelijk gespeeld met 7 ronden “Zwitsers” systeem, onder een speeltempo van “Fischer 15+5”. Plaats van handeling was dit keer Buurthuis De Raat in Beilen. Voorzitter Hans van der Laan van de plaatselijke damclub Houdt Stand kon zaterdagmorgen ruim 50 dammers in dit onderkomen verwelkomen. De jeugdklasse tot 700 ratingpunten werd gewonnen door Pascal Strijker uit Hoogeveen. In de 2e klasse tot 900 ratingpunten werd Jacco Keizer uit Hijken kampioen en algeheel winnaar boven de 1050 ratingpunten werd Jan Ekke de Vries uit Hoogeveen met 12 punten. Clubgenoten Gerco Lubberink eveneens uit Winschoten kwam tot een 50 % score en Jan Starke uit Oude Pekela tot 5 punten.

7 ronden “Zwitsers”
Bij het z.g. Zwitsers systeem worden na elke ronde, spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar gekoppeld. De eerste ronde vindt over het algemeen plaats volgens een geleide loting. Geert Lubberink trof in de eerste ronde Gert Bosker uit Assen (rating 1240) Na een ogenschijnlijk verloren eindspel, haalde Geert met een lichte combinatie in deze partij toch nog remise. In de 2e ronde tegen Suzanne Staal (717) besliste een achterloper van Suzanne de partij in het voordeel van Geert. In de 3e ronde werd Geert gekoppeld aan Peter Boonstra (rating 1211) Via een verassende combinatie, in het eindspel, bereikte Geert weer de remisehaven. Na de pauze werd Roelof Tiegelaar uit Beilen (881), in een klassiek standje, verrast met een winnende combinatie, wat Geert met 6 uit 4 zelfs een gedeelde 5e plaats in het tussenklassement opleverde. Toen kwam zwaargewicht Edwin Heslinga (rating 1275) uit Leeuwarden op het toneel. Ondanks de nul bood deze partij, in de analyse, toch goede kansen voor een beter resultaat. In de 6e ronde kwam het tegen jeugdspeler Bart Westerveld (893) uit Assen tot een gelijkwaardige puntendeling, wat het 7e punt opleverde. Dit was tevens de uitgangspositie in dit altijd zwaar bezette toernooi. Van de 54 deelnemers hadden 21 spelers een rating van 1000 of meer achter hun naam staan. Ondertussen had Gerco Lubberink (979) eveneens 7 punten vergaard. De computer koppelde vader en zoon aan elkaar in deze laatste ronde. Via de “kaatsingzet” trok Geert de winst naar zich toe en werd 1e zijn ratinggroep. In het overall klassement bezette Geert de 12e plaats.