Dammer Ben Dekens 1086 ratingpunten

Ben Dekens uit Winschoten heeft na ruim 30 jaar weer ratingpunten achter zijn naam staan. Sinds Ben bij Damclub Winschoten een vaste keuze is bij het 10 tal dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB, kon na 6 partijen weer een rating worden vastgesteld. De ratingpunten geven namelijk de speelsterkte van een speler weer. Dit is alleen van toepassing voor KNDB wedstrijden met “normaal” speeltempo, waarbij Rapid partijen worden uitgesloten in de berekening. Via een gecompliceerde formule worden na elke KNDB wedstrijd de ratingpunten “virtueel” aangepast. Elk jaar op 1 juli vindt een definitieve berekening plaats. Bij winst en een puntendeling stijgen de punten, echter bij verlies zal een daling optreden. De rating van de tegenstander heeft hier natuurlijk invloed op. Bij internationale toernooien die worden georganiseerd door de werelddambond FMJD ligt het ratingaantal een slordige 850 punten hoger dan de KNDB rating. Ben Dekens is nu één van de 6 spelers bij Damclub Winschoten met een rating boven de magische grens van 1000 punten. Dit zijn momenteel Jacob Pronk, Ben Dekens, Henk Prak, Ben Haan, Marchinus Mulder en Gerco Lubberink. Teamgenoten Martin Viel, Dirk Wammes, Jan Starke, Johan Mulder en Geert Lubberink zitten tussen de 821 en 1000 punten.