Damclub Winschoten wint “uit” met 3-5 tegen Veendam 2

De hoofdklasse damwedstrijd Veendam 2 tegen Winschoten 1 is uitgelopen op een nipte 3-5 zege voor de Winschoters. Met dit resultaat blijven de viertallen van Veendam 1 en Winschoten 1 ongeslagen de hoofdklasse in de Oost Groninger Dambond aanvoeren met elk 9 punten uit 5 wedstrijden. Winschoten liep dinsdagavond in buurtgebouw “De Leegte” in Veendam uit naar 0-4, door overwinningen van Geert Lubberink en Jacob Pronk tegen respectievelijk Albert Bolwijn en Freddy de Raad. Daarna stelde Johan Mulder de zege veilig met een nuttige remise tegen Albert Moorlag. Even daarna moest Ben Haan zijn meerdere erkennen tegen Bé Brakels.

Wedstrijdverloop
Bolwijn nam in de wedstrijd tegen Geert Lubberink zo op het oog een onschuldige ruil. Na nog een dubbele ruil bleek Bolwijn geen goede compensatie te hebben, waarna een tussenloper de beslissing bracht, 0-2. Niet lang daarna kwam Freddy de Raad positioneel in het nadeel tegen Jacob Pronk, waarna Jacob de partij vakkundig af sloot, 0-4 Na deze riante voorsprong besloten Johan Mulder en Albert Moorlag in een 6 om 6 eindspel tot een puntendeling, 1-5. Ondertussen kreeg Ben Haan te veel tempi in een klassiek standje tegen Bé Brakels. Deze ontwikkeling is veelal funest voor een goede afloop. Ondanks dat Ben nog 2 dammen op het bord kreeg, was de overmacht van Bé te groot. In de analyse bleek echter, dat er nog een verborgen puntendeling in zat. Dit bracht de eindstand op 3-5.

Gedetailleerde uitslag

DC Veendam 2 -DC Winschoten 1
1. Freddy de Raad – Jacob Pronk 0-2
2. Albert Bolwijn – Geert Lubberink 0-2
3. Bé Brakels – Ben Haan 2-0
4. Albert Moorlag – Johan Mulder 1-1

Stand Hoofdklasse OGD

1. Veendam 1 5-9 28 bp
2. Winschoten 1 5-9 25 bp
3. DVK 1 Groningen 5-5 23 bp
4. Meeden 1 5-3 18 bp
5. Veendam 2 6-0 10 bp

22 januari staat de wedstrijd DVK – Veendam 1 gepland.

Programma voor de 7e ronde

3 februari Winschoten – DVK Groningen