Dammer Jari Sibma uit Blijham koploper DDB Cup klassement

De 9 jarige Jari Sibma uit Blijham is na twee toernooien koploper geworden, in het tussenklassement om de DDB Cup. De DDB cup is eind vorige eeuw door de Drentse Dambond in het leven geroepen om het jeugddammen in de regio een flinke impuls te geven. De DDB Cup is namelijk een cyclus van 4 jeugdtoernooien in Hoogeveen, Zuidwolde, Hijken en Roden/Leek. De plaatselijke damverenigingen zorgen traditiegetrouw voor de accommodatie, dammateriaal en natuurlijk niet onbelangrijk de prijzen. Zo’n 2 weken vooraf inviteert de Drentse jeugdleider Rik Smit alle noordelijke damverenigingen met een jeugdafdeling in hun gelederen, om jongens en meisjes af te vaardigen naar deze toernooien. Naast de gebruikelijke dagprijzen, wordt na elk toernooi de grote wisselbeker uitgereikt aan de speler die percentagegewijs de meeste punten heeft vergaard. De spelers groepen variëren namelijk in grootte van 6 tot maximaal 8 spelers. De toernooiwinnaar in Hoogeveen was Wilmer Oostindjer met als goede tweede Jari Sibma. Afgelopen zaterdag mocht Nicole de Vries deze trofee mee naar huis nemen met een 100% score. Na 4 DDB Cup toernooien wordt een eindklassement opgemaakt. Wie dan de meeste punten bijeen heeft gesprokkeld mag de wisselbeker een half jaar in de prijzenkast plaatsen tot de volgende cyclus. Na twee 1e plaatsen in Hoogeveen en Zuidwolde staat Jari Sibma uit Blijham 1e in het tussenklassement met 176 punten, net voor Nicole De Vries uit Hoogeveen 170 punten en broer Thijmen Sibma met 169 punten. Merel Sibma staat met 126 punten op de 10e stek en Stan Sibma samen met Kyra van Driel uit Heiligerlee met 121 punten samen op de 12e plaats.
Het 3e DDB Cup toernooi staat gepland op zaterdag 31 januari in Hijken.

Groepsindeling
Afhankelijk van het aantal deelnemers en de speelsterkte van de deelnemers, maakt de Drentse jeugdleider een groepsindeling. De sterkste 6 spelers vormen dan groep 1, die tevens de partijen met de klok afwerken. De overige groepen, die normaliter uit 8 spelers bestaan, doen het zonder dit attribuut.