Damclub Winschoten 11-9 verlies in Britsum

Het 10 tal van Damclub Winschoten leed zaterdag in de “uit” wedstrijd tegen BEGB Britsum een nipte 11-9 nederlaag. Ondanks dit resultaat blijft Winschoten in de landelijke 2e klasse A van de KNDB staan op de 5e plaats. Winstpartijen waren er voor Ben Haan, Johan Mulder en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Jan Starke, Jacob Pronk en Gerco Lubberink. Over 14 dagen ontvangt Winschoten in de laatste “thuis” wedstrijd van dit seizoen, De Oldehove/Huizum CT uit Leeuwarden, in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen. Saillant detail, Winschoten heeft in de 5 “uit” wedstrijden slechts 2 keer 10-10 laten aantekenen. Namelijk tegen SDC Sneek en Damcombinatie Fryslân 2 uit Wanswerd. Daarentegen werden alle 3 “thuis” wedstrijden winnend afgesloten, tegen Heerenveen 2, TTS Surhuisterveen en Roden/Leek 2. Dat de teams niet veel voor elkaar onder doen bewees Troch Tinken Sterk (TTS) Surhuisterveen afgelopen zaterdag met een klinkende 9-11 “uitzege” tegen koploper Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl.

Wedstrijdverloop
Winschoten liep, achteraf gezien, tegen een ongelukkige nederlaag op. Winschoten begon met de nederlagen van Dirk Wammes en Frans de Groot tegen respectievelijk Jeppe Brongers en Sake Sloot. Dirk kon op een gegeven moment zijn lange vleugel niet goed ontwikkelen, waarna Jeppe met 3 schijven er 4 van Dirk vasthield. Hierdoor kwam Dirk een schijf op de rest van het bord tekort, wat de basis vormde voor het verlies. Frans liep daarna een beetje ongelukkig in een combinatie tegen Sake. Met een 4-0 tegenwind kwam Winschoten los en nam met drie overwinningen zelfs een 4-6 voorsprong. Johan Mulder nam een winnende combinatie tegen Yke Miedema, waarna Geert Lubberink Sietse Bronger enigszins verraste met een combinatie, die schijfwinst en een winnende stand opleverde. Na 5 krachtige zetten staakte Sietse de strijd, wat Geert zijn eerste! zege van dit seizoen opleverde. Ben Haan combineerde even later naar een zege tegen Ruurd Winkel. Met nog vijf borden in de strijd, was er geen vuiltje aan de lucht en leek Winschoten zelfs op een 8-12 zege af te stevenen. Naar mate de wedstrijd vorderde, werd dit bijgesteld naar 9-11 en 10-10. Het mocht niet zo zijn, blijkbaar had Vrouwe Fortuna een dagje vrijaf genomen. Wat overbleef was een jammerlijke 11-9 nederlaag. We vervolgen met de partij Jelte Veld tegen Ben Dekens. Tot het middenspel leek dit op een puntendeling af te stevenen, maar naarmate de partij vorderde verdampte dit laatste punt voor Ben en de tussenstand was gelijk 6-6. Nog geen man overboord. Jan Starke stond gunstig tegen Roel Toering, maar dit was net niet genoeg voor de winst, 7-7. Daarna had Gerco, in het middenspel, een rekenfoutje gemaakt tegen Jan Peters, wat materiaalverlies opleverde. In de overgebleven stand kwam Gerco echter tot een ingenieuze zettenreeks, wat hem een puntendeling opleverde, 8-8. De toppartij Reinout Sloot tegen Jacob Pronk met over en weer kansen, kwam uiteindelijk niet verder dan een puntendeling. Reinout ontsnapte met een “eindspel” finesse, 9-9. Martin Viel kon tenslotte tegen topscoorder Pieter Dijkstra de remisevariant niet vinden. Dit bracht de eindstand op 11-9.

Topscoorder
Johan Mulder en Gerco Lubberink zijn beide topscoorder van DC Winschoten met elk 12 punten uit 8 partijen, op de voet gevolgd door Ben Haan 11 uit 8.

Uitslagen 9e ronde 2e klasse A

Warffum – De Oldehove/Huizum CT Leeuwarden 10-10