OBS “De Tweemaster” uit Winschoten pakt damtitel in Oldambt

Het damteam van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten heeft de titel in de gemeente Oldambt gepakt voor leerlingen van groep 7/8 in het basisonderwijs. Hiermee hebben ze de titel van vorig jaar geprolongeerd. Goede tweede werd het team van OBS “De Uilenburcht” uit Beerta. Plaats van handeling was deze ronde, het gebouw van OBS “De Bouwsteen” in Finsterwolde. Het kampioensteam bestond uit Merel Sibma, Amanda Lich, David Pronk, Armando Doddema en Cayn Nomden. Het team van OBS “De Uilenburcht” werd gevormd door, Niels Schuur, Cameron Luttje, Jyro Kuiper en Thijs Blaauw. OBS “De Tweemaster” en OBS “De Uilenburcht” uit Beerta hebben zich hiermee geplaatst voor het provinciaal kampioenschap op 7 maart. Dit scholendamtoernooi voor viertallen, waar zich 10 teams voor inschreven, werd voor de derde keer in successie georganiseerd door Damclub Winschoten. Vorige week legde het team van OBS “De Tweemaster” reeds beslag op de titel in groep 5/6. Vanaf nu kunnen de leerlingen zich inschrijven voor de persoonlijke titel op woensdagmiddag 18 februari.

Inleiding
Toernooileider Harrie Molthoop van Damclub Winschoten kon woensdagmiddag 10 teams verwelkomen, die na uitleg van enkele spelregels begonnen aan de eerste ronde. In totaal ging het deze middag om zeven ronden “Zwitsers” systeem, waarbij dus vanaf de tweede ronde de teams werd gekoppeld aan een team met hetzelfde aantal punten. Elke ronde nam ongeveer 30 minuten in beslag. Na 7 ronden wist het eerste team van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten alle wedstrijden winnend af te sluiten. Bij de prijsuitreiking gaf voorzitter Johan Mulder van Damclub Winschoten eveneens acte de présence.

Eindstand groep 7/8

1. OBS “De Tweemaster” 1 Winschoten
2. OBS “De Uilenburcht” Beerta
3. OBS Heiligerlee
4. GBS “De Leilinde” Winschoten
5. OBS “De Bouwsteen” 2 Finsterwolde
6. OBS “De Tweemaster” 2 Winschoten
7. OBS “De Bouwsteen” 1 Finsterwolde
8. OBS “De Tweemaster” 3. Winschoten
9. CBS “De Lichtboei” Oostwold
10. OBS “De Bouwsteen” 3 Finsterwolde

Persoonlijke titel
De deelnemende kinderen werden bij de prijsuitreiking uitgenodigd deel te nemen aan het persoonlijk kampioenschap op woensdagmiddag 18 februari in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen. Hierbij wordt eveneens onderscheid gemaakt in 2 categorieën namelijk groep 5/6 en 7/8. Alle basisscholen die in eerste instantie werden uitgenodigd voor het scholendamtoernooi, worden nu per mail benaderd om hun leerlingen op dit kampioenschap te attenderen. Er wordt een kleine financiële bijdrage gevraagd voor deelname aan dit kampioenschap. De nrs. 1,2 en 3 in elke groep ontvangen een beker, de overige deelnemers een medaille.

Van der Wal diploma
De organiserende damvereniging gaat daarna niet op haar lauweren rusten. Integendeel na het persoonlijk kampioenschap krijgen de liefhebbers de gelegenheid in SV Bovenburen in Winschoten op te gaan voor hun eerste damdiploma. Een week later, dus op 25 februari wordt van 13.00 tot 14.00 gestart met een beginners groep, die tot eind mei wordt voorbereid op het examen voor het Van der Waldiploma. Deze examendag staat gepland op 27 mei. In deze cursus worden de kinderen, door een gediplomeerd kader, de grondbeginselen van het dammen onderwezen.