Jeugd damt om persoonlijke titel in Winschoten

Woensdagmiddag 18 februari vanaf 13.30 uur vinden de persoonlijke kampioenschappen dammen voor basisschool leerlingen plaats in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Er wordt gestreden in 2 categorieën namelijk groep 5/6 en groep 7/8. Aanmelden kan t/m maandag 16 februari via de website van de organiserende damclub Winschoten. Alle basisscholen in de gemeente Oldambt die voor het scholendamtoernooi zijn uitgenodigd, worden nu benaderd hun leerlingen hierop te attenderen. De deelnemerslijst telt momenteel ruim 20 aanmeldingen. De nrs. 1,2 en 3 in elke leeftijdscategorie ontvangen een beker, de overige deelnemers een medaille met lint.
Dit persoonlijk kampioenschap is een vervolg op het 3e scholendamtoernooi dat onlangs is gehouden in OBS “De Bouwsteen” in Finsterwolde. In tegenstelling tot veel andere sporten heeft de damsport het voordeel dat het, zowel in teamverband, als persoonlijk kan worden beoefend.

Eerste damdiploma
Na dit persoonlijk kampioenschap kunnen de kinderen lid worden van de jeugdafdeling van Damclub Winschoten en via een beginners cursus opgaan voor hun eerste damdiploma. Het z.g. Van der Wal diploma, genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen.. In maximaal 20 tal lesuren worden de kinderen dan de grondbeginselen van het dammen onderwezen door een gediplomeerd kader. Deze lessen vinden eveneens plaats op de woensdagmiddag in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Nieuwelingen kunnen op deze manier, nog voor de grote vakantie, een damdiploma bemachtigen.