Daan Hessels en Elian Koning geslaagd voor Van der Wal damdiploma

De 7 jarige Daan Hessels uit Bellingwolde en de 8 jarige Elian Koning uit Winschoten zijn woensdag 11 februari geslaagd voor hun eerste damdiploma, dat is genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. Daan en Elian zijn het nieuwe damseizoen lid geworden van de jeugdafdeling van damclub Winschoten, waar ze zijn begonnen aan de Van der Wal damcursus. Deze beginnerscursus omvat de grondbeginselen van de damsport en werd de jongens onderwezen op de woensdagmiddagen door het kader van de damclub in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Na dit diploma kunnen Daan en Elian beginnen aan de “Wiersma” vervolgcursus. Deze cursus is verdeeld in een wit en zwart gedeelte en gaat wat dieper in op de damtheorie. Dit geldt tevens voor de daaropvolgende cursussen namelijk Sijbrands, Roozenburg, Springer en Hoogland. Al deze cursussen zijn genoemd naar de voormalige wereldkampioenen die Nederland heeft voortgebracht.

Lesuur dammen
Op een gegeven moment werden Daan en Elian aangetrokken door de damsport en melden zich bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten. Na een korte inleiding konden Daan en Elian in de beginnersgroep van start met hun “Van der Wal” cursus. In zo’n lesuur wordt een gedeelte besteed aan theorie. De rest van de tijd wordt in beslag genomen door de theorie in praktijk te brengen met partijtjes spelen. Het begint allemaal met de uitleg van de spelregels, waarna verloop van tijd alle begrippen van het dammen de revue gaan passeren.

Toernooien
Het spelen van toernooien is daarnaast onontbeerlijk voor de ontwikkeling van je sport.
De opgestoken theorie kan hier in praktijk worden gebracht, wat weer een positieve invloed heeft op de speelsterkte. Damclub Winschoten biedt daarom haar jeugdleden de mogelijkheid om in één seizoen aan zo’n 15 jeugdtoernooien en/of kampioenschappen deel te nemen. Het grote voordeel daarvan is dat ten alle tijden een jeugdleider mee gaat voor ondersteuning. Want naarmate je meer theorie en wedstrijdervaring op zak hebt, des te beter ga je een partij beheersen. Dat bevordert weer de spelvreugde, die bij Damclub Winschoten hoog in het vaandel staat.