Jeugd 10 tal Damclub Winschoten toont progressie

Afgelopen zaterdag zijn in Groningen de finales om het provinciaal kampioenschap dammen voor welpen, pupillen en aspiranten afgewerkt. Provinciaal jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden kon in het “Kostverloren kwartier” ruim 20 jonge dammers uit alle windstreken van de provincie verwelkomen. Wietze Veenstra uit Warffum pakte de titel bij de aspiranten en Sander Staal uit Groningen werd kampioen bij de welpen. De 9 jarige Jari Sibma uit Blijham reikte bij de welpen tot de 4e plaats. Bij de pupillen gaan Suzanne Staal en Elisabeth Kramer beide uit Groningen nog 2 barragepartijen spelen voor de 1e plaats, hetzelfde doen Niels Schuur uit Beerta en Armando Doddema uit Winschoten dat om de 3e plaats. Naast Niels en Armando is Merel Sibma uit Blijham geselecteerd in het pupillenteam voor de Nationale Jeugddamdag op zaterdag 10 oktober. In de 2 welpenteams zijn geselecteerd de broers Jari, Thijmen en Stan Sibma uit Blijham, Cayn Nomden en Glenn Bisschop beide uit Winschoten. Met dit kampioenschap hebben de jeugdspelers van Damclub Winschoten een flinke stap voorwaarts gezet.

8 ronden “Zwitsers” systeem
De welpengroep, jongens en meisjes geboren in 2005 of later werkten 8 ronden “Zwitsers” systeem af onder een speeltempo van “Fischer 10 + 10” d.w.z. 10 basisminuten, aangevuld met 10 bonusseconden per zet.

Pupillengroep
De pupillen, jongens en meisjes geboren in de jaren 2002, 2003 en 2004 speelden een z.g. “rondtoernooi” , dus allemaal 1 keer elkaar. Het speeltempo bedroeg hier “Fischer 15 + 10”

Nationale Jeugddamdag
De nationale jeugddamdag op 10 oktober is een toernooi waar provincieteams het tegen elkaar opnemen. De teams worden gevormd door 5 spelers. De provinciaal jeugdleider hanteert de eindstand van onderstaande finale om de jongens en meisjes te selecteren. Groningen vaardigt in de pupillenklasse 1 team en in de welpenklasse 2 teams af.

Jeugd toont progressie
Het trainingsprogramma bij damclub Winschoten werpt zo zoetjes aan zijn vruchten af.
Op de woensdagmiddagen worden de jongelui in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten “bijgeschoold” door een gediplomeerd kader van de plaatselijke damclub. Daarnaast wordt regelmatig deelgenomen aan diverse toernooien en kampioenschappen. Met deze combinatie van wedstrijdervaring en theorie gaan de jongens en meisjes van de jeugdafdeling in Winschoten steeds beter hun dampartijtjes beheersen.
In een “verloren uurtje” is een wedstrijdje tegen de computer eveneens een probaat middel om het dampeil thuis op te krikken. Het programma “Veldheer” kan hiervoor worden gebruikt. Tevens is de site “Dammen in Groningen” ook geschikt voor de jeugd om te oefenen, via het kopje “computer” kun je het gewenste programma downloaden.
Een niet te onderschatten factor is tevens het talent dat iemand heeft. Bij weinig talent moet er uiteraard wat meer arbeid worden verricht voor het gewenst resultaat.

Eindstand finale Welpen

1. Sander Staal