Stan Sibma, Glenn Bisschop en Niels Schuur pakken damtitel in Sneek

In gebouw “De Schuttersheuvel” in Sneek is de laatste zaterdag van februari de 3e ronde van de Friesland Cup afgewerkt. Voorzitter Wim Oldenkamp van Damclub Sneek kon op dit damtoernooi voor jeugdspelers 46 jongens en meisjes verwelkomen. Ondertussen had Harry Mennema uit Ureterp, als jeugdleider van de Friese Dambond, de jongelui ondergebracht in 6 groepen. Damclub Winschoten was met 9 jeugdspelers afgereisd naar Sneek. De 8 jarige Stan Sibma uit Blijham scoorde 100 % in groep 5 en de 12 jarige Niels Schuur uit Beerta werd na een barrage 1e in groep 3. De 9 jarige Glenn Bisschop uit Winschoten pakte tenslotte de titel in groep 4. De 9 jarige Jari Sibma uit Blijham en de 9 jarige debutant Jersey Stuut uit Finsterwolde werden beide 2e in hun groep. De andere debutante de 11 jarige Britt Jeths uit Vriescheloo werd keurig 4e, wat een medaille opleverde. De prijzen werden na afloop uitgereikt door voorzitter Jan Bosselaar van de Provinciaal Friese Dambond.

Sterk toernooi
In dit altijd sterk bezette toernooi werd Hessel Kramer van Damclub “Urk Aan Zet” kampioen in groep 1. Na de twee voorgaande edities in Opeinde en Urk stond Hessel reeds op de eerste plaats in het tussenklassement, waardoor hij nu de “De Friesland Cup” trofee in ontvangst nemen. Plaatselijk favoriete Tamar Visser pakte brons. De provinciaal Friese Jeugdleider Harry Mennema had de spelers zoals gezegd naar sterkte ingedeeld. De nrs 1, 2 en 3 in elke groep mochten een beker mee naar huis nemen, de andere deelnemers kregen een medaille omgehangen. In groep 3 waren Irving Veenstra uit Opeinde, Yneke Goerres uit Aldeboarn en Niels Schuur uit Beerta ex aequo op de eerste plaats geëindigd. Barrage partijen waren noodzakelijk wie welke beker mee naar huis mocht nemen. In deze partijen kregen de deelnemers elk 5 schijven op de achterlijn. Wie als eerste een dam maakte won de partij. Hierin toonde Niels zich de beste en won beide partijen en was natuurlijk trots op zijn eerste plaats.

Damclub Winschoten succesvol
Als collectief waren de jeugdspelers van Damclub Winschoten het meest succesvol, met 3 eerste plaatsen en 2 tweede plaatsen. Kampioen werden Stan Sibma uit Blijham, Niels Schuur uit Beerta en Glenn Bisschop uit Winschoten. Tweede werden Jari Sibma uit Blijham en Jersey Stuur uit Finsterwolde. Britt Jeths uit Vriescheloo en Ashwien Mahabier uit Winschoten werden 4e in hun groep. Thijmen Sibma uit Blijham en Armando Doddema uit Winschoten kwamen tenslotte beide als 5e over de streep in respectievelijk groep 2 en 3.