Jeugd DC Winschoten actief op NK dammen

Met drie jeugddammers was Oost Groningen goed vertegenwoordigd op het NK dammen voor pupillen meisjes en NK welpen algemeen. Bij de pupillen meisjes kwamen de 11 jarige Britt Jeths uit Vriescheloo en de even oude Amanda Lich uit Winschoten goed voor de dag in dit drie daags toernooi. Het begon allemaal op Hemelvaartsdag in dorpshuis “Het Knooppunt” in Hoogeveen, waarbij de organisatie bij de plaatselijk damclub HDC in goede handen was. T/m zaterdag werd vervolgens door de meisjes 8 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld onder een speeltempo van “Fischer 45+30”. Dit betekent dat elk begint met 45 basisminuten aangevuld met 30 bonusseconden per uitgevoerde zet. Bij het “Zwitsers systeem” werden de meisjes na de eerste ronde gekoppeld aan een tegenstander met gelijk aantal punten. De eerste ronde kwam overigens tot stand via een loting. Beide meisjes kwamen uiteindelijk tot elk 3 punten. Britt won in de 2e ronde van Linsey van Leeuwen uit Huissen. In de tussenliggende ronden, kwam Britt niet tot scoren. Toch sloot Britt op een positieve wijze het toernooi af met een puntendeling tegen Dehlinya van Erven uit Hattem. In het onderlinge treffen tussen Britt en Amanda in de 5e ronde won Amanda de partij. Ook Amanda sloot het toernooi op de laatste dag af met een knappe puntendeling tegen Sarah Hanhart uit het Gelderse Laren. Kampioene werd Suzanne Staal uit Groningen, 2e Nicole de Vries uit Hoogeveen en 3e na barrage Elisabeth Kramer uit Groningen.

Cayn Nomden
De 10 jarige Cayn Nomden uit Winschoten kwam dus zaterdag als debutant in actie bij de finale NK welpen algemeen, in dezelfde accommodatie als de pupillen. Na 9 ronden “Zwitsers” systeem, onder een speeltempo van “Fischer 10+10” kwam Cayn tot een verdienstelijke gedeelde 10e plaats met 9 punten uit 9 partijen. De 20 finalisten, uit heel Nederland, lieten over het algemeen goed verzorgde partijen op de borden zien. Kampioen werd hier Simon Harmsma uit Culemborg, 2e werd Roland Kreeft uit Hoogeveen en 3e Ivar Smijers uit Wageningen. Britt, Amanda en Cayn zijn alle drie lid van de jeugdafdeling bij Damclub Winschoten. Britt maakte op dit NK voor pupillen meisjes haar debuut. Amanda was vorig jaar reeds van de partij.

Nevenactiviteiten
Het bleef deze drie dagen niet alleen bij dammen in Hoogeveen. Integendeel voor de meisjes werden namelijk nog leuke dingen gearrangeerd. In de eerste plaats werden de partijen bij de pupillen meisjes op elektronische borden afgewerkt, waarna ze onmiddellijk wereldwijd op internet waren te volgen. De organisatie in Hoogeveen maakte van deze technologische ontwikkeling dankbaar gebruik door in een aparte ruimte zet voor zet analyses te verzorgen. De “tandem” Jan Ekke de Vries en Zainal Palmans verzorgden alle drie dagen, op deskundige wijze de explicatie van de gespeelde wedstrijden. De toeschouwers waren tijdens deze sessies één en al oor. De uitleg was namelijk ook voor de niet dammer goed te volgen. Daarnaast verzorgde Jan Ekke de Vries op vrijdag een zogenaamde “aanschuifsimultaan”. D.w.z. Jan Ekke speelde tegen een 15 tal dammers en nadat één was uitgespeeld kon een nieuwe tegenstander aanschuiven. De deelneemsters konden zoals gezegd op zowel donderdagavond als op vrijdagavond meedoen aan hun eigen nevenactiviteiten, wat zeker bijdroeg aan de onderlinge saamhorigheid. Britt, Amanda en Cayn deden op deze NK’s een schat aan ervaring op, wat zeker hun damontwikkeling ten goede komt. Neem alleen maar het “spelen op de klok”. Na de eerste dag waren de meisjes zo gewend aan dit attribuut dat een partij ruim 1½ tot 2 uur in beslag nam. Kortom, het meespelen is al een prestatie op zich.