Jakob Pronk pakt dubbel bij Damclub Winschoten

Jakob Pronk uit Winschoten heeft dit seizoen bij Damclub Winschoten beslag weten te leggen op zowel de damtitel in de onderlinge competitie als de titel bij het sneldammen. Jakob neemt hiermee de titel over van Ben Dekens die vorig jaar werd gehuldigd als algeheel kampioen. Met een score van 41 punten uit 23 wedstrijden werd Jakob onbereikbaar voor Ben Dekens uit Winschoten en plaatsgenoot Henk Prak die respectievelijke 2e en 3e werden. Jakob incasseerde slechts 5 puntendelingen. Twee keer tegen Henk Prak en één keer tegen Ben Haan, Johan Mulder en Jan Starke. Op de laatste clubavond van het seizoen 2014-2015 prolongeerde Jakob Pronk dinsdagavond 26 mei de sneldamtitel van vorig seizoen. Na 7 ronden “Zwitsers systeem” ging Jakob met een score van 12 uit 7 huiswaarts. Ben Haan en Gerco Lubberink hielden Jakob op een puntendeling. Met een speeltempo van “Fischer 5+5” hadden zich 21 liefhebbers ingeschreven. Daarnaast had Jakob zitting in het 1e team van DC Winschoten dat dit seizoen zowel de massadamkamp als de viertallencompetitie in de hoofdklasse van de Oost Groninger Dambond (OGD) op haar naam schreef.

Onderlinge
Het seizoen 2014-2015 begon met 22 senioren en eindigde op de valreep met 28 senioren. Naar verwachting gaat het seizoen 2015-2016 van start met 32 senioren. Het fysiek aanwezig zijn op de “Dag van het Park”, zondag 31 mei en de “Groenmarkt” zaterdag 4 juli in Winschoten, zal dit aantal zeker positief beïnvloeden voor zowel de ervaren, als de startende dammer. Damclub Winschoten heeft namelijk een unieke methode ontwikkeld om de beginnende dammer aan zich te binden. Volgens dit concept wisten reeds veel nieuwe leden de weg naar het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten te vinden.
De toetreding naar de Koninklijke Nederlandse Dambond heeft daar ook aan bijgedragen. Vooral de 25 jongens en meisjes op de jeugdafdeling zijn hiermee gebaat. De KNDB biedt namelijk de mogelijkheid om de jeugd optimaal te laten ontwikkelen. Deelname met het senioren tiental in de landelijke 2e klasse A is eveneens een grote stap voorwaarts geweest. De eindstand van de onderlinge competitie is overigens op deze site terug te vinden.

Sneldammen
De laatste clubavond van het seizoen werd traditioneel afgesloten met een sneldamtoer-nooi, met maar liefst 21 deelnemers. Er werden 7 ronden “Zwitsers systeem” afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 5+5”. De 1e ronde bij het “Zwitsers systeem” verliep volgens een loting. De daaropvolgende ronden werden de tegenstanders met gelijk aantal punten aan elkaar gekoppeld. Om een goed beeld te krijgen is minimaal 7 ronden vereist. Bij het speeltempo krijgt elke speler 5 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. Dit toernooi was overigens een mooie training voor Henk Prak en Gerco Lubberink, die zaterdag 13 juni deelnemen aan het NK sneldammen in het Nationaal denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. Henk komt dan uit in de categorie van 900 tot 1100 ratingpunten en Gerco tot 900 punten. Hier werd door de KNDB als peildatum 1 juli 2014 gehanteerd. Gerco had toentertijd 871 ratingpunten, maar heeft ondertussen een rating van 1029! Jakob Pronk prolongeerde de titel van vorig jaar. Een jaar geleden was Jakob Pronk nog 5 punten uitgelopen, dit jaar echter bleef Jakob één punt voor op Ben Haan, die dus 2e werd. Om de derde plaats was het dringen geblazen. Maar liefst 5 spelers kwamen tot 9 punten, namelijk Dirk Wammes, Harm-Thijs de Boer, Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink.
Gedetailleerde uitslag sneldammen van 26 mei 2015

1. Jakob Pronk 12 pnt