Wouter Sipma geeft damsimultaan in Blijham

De 22 jarige Wouter Sipma uit Groningen komt zaterdagmiddag 27 juni in Blijham het damfeestje opluisteren met een simultaanseance tegen de jeugd van damclub Winschoten. Evenals vorig jaar stelt “damfamilie” Sibma uit Blijham haar tuin beschikbaar om het damseizoen bij de jeugdafdeling van damclub Winschoten af te sluiten.
Alle jeugdleden met ouders zijn door de Sibma’s geïnviteerd om het damfeest bij te wonen. Naar verwachting gaan een 35-tal damliefhebbers het opnemen tegen Wouter Sipma, die uitkomt in de ereklasse voor het 10 tal van Hijken DTC. Internationaal Meester Wouter Sipma (1458 ratingpunten) grijpt deze actie met beide handen aan, om de damsport in Oost Groningen te promoten. Alle jeugdleden verschijnen overigens deze dag in de witte poloshirtjes van Damclub Winschoten. Tenslotte is Wouter Sipma in november deelnemer aan het WK in Emmen.

Wouter Sipma in actie
Wouter Sipma wil de komende tijd meer aandacht schenken aan de damsport in het algemeen. Daarom komt voor Wouter deze “American Party” als een welkome verrassing langs, om het dammen in Oost Groningen nog meer kracht bij te zetten. De enthousiaste “Damfamilie” Sibma onder aanvoering van Marcel en Ada met hun kinderen Merel, Thijmen, Jari en Stan, hebben ook dit jaar weer de aanzet gegeven voor een afsluitend damfeestje.
Nicolai Nomden uit Winschoten zit eveneens in het organisatiecomité.

Wie zaait…..
De kiem voor het jeugddammen in Oost Groningen is eind 2012 gelegd met een scholendamtoernooi. Hiervoor werd het “Huis voor de Sport” uit Hoogezand nog in de arm genomen. Wat toen in een notendop is begonnen, is heden ten dage uitgegroeid tot een bloeiende jeugdafdeling van 24 enthousiaste jongens en meisjes. Dit resultaat werd uiteindelijk verwezenlijkt door het thuisfront dat volledig achter de jeugdige dammers staat, daarbij gesteund door een grote groep kaderleden van Damclub Winschoten.

Damdiploma
De basisschoolleerlingen worden op de woensdagmiddag in het gebouw van Speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten onderwezen in de damtheorie. Daarbij is de woensdagmiddag verdeelt in vier lesuren. Na enkele kennismakingslessen wordt begonnen met de theorie voor het Van der Wal damdiploma. Na dit diploma kunnen de jongens en meisjes naar de vervolgopleiding voor “Wiersma wit/zwart”, “Sijbrands wit/zwart” enz.
De middelbare schoolleerlingen worden op de dinsdagavond van 18.00 tot 19.00 uur door het kader bijgeschoold. De ouders dragen uiteraard ook hier hun steentje bij.

Shirtreclame
Nicolai Nomden uit Winschoten nam afgelopen voorjaar het initiatief shirtreclame aan te schaffen voor de jeugdige dammers. In samenspraak met Damclub Winschoten werd dit voornemen uitgevoerd. Op de rugzijde prijkt het logo van “Nicolai’s Steekijs” en de voorzijde toont het logo van Damclub Winschoten. Op het damfeestje worden de jongens en meisjes uiteraard gestoken in de witte poloshirtjes.