Dammer Gerco Lubberink stijgt op ratinglijst

De 20 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten is in Noord Nederland het afgelopen jaar de snelste stijger in het ratingklassement van de KNDB. Een jaar geleden stond de teller bij Gerco nog op 871 punten, maar bij de jongste telling op 1 juli toucheerde Gerco 1029 punten. Een stijging van maar liefst 158 punten. Het doel is, komend seizoen de ratinggrens van 1100 punten te doorbreken. Gerco begon in 2008 bij de DDB cup in Ter Apel, waar de kiem werd gelegd voor de latere damcarrière. In 2010 kwam het talent van Gerco via “scouting” naar voren op de DDB cup in Hoogeveen. Vanaf die tijd zat Gerco drie jaar op de “Damschool Hoogeveen”, die werd geleidt door de bekende trainer Zainal Palmans. Daar deze school onder auspiciën stond van de KNDB was een lidmaatschap bij de bond verplicht. Damclub Winschoten was toendertijd nog niet aangesloten bij de KNDB, vandaar dat de keuze viel op Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen, waar Gerco tevens in het 2e tiental mocht meespelen. Om de damkennis nog meer te ontplooien krijgt Gerco heden ten dage nog steeds damonderricht van Zainal. In de tussentijd vergaarde Gerco diverse Groningse damtitels in de aspiranten en junioren klasse. Seizoen 2014-2015 verruilde Gerco “Het Noorden” voor DC Winschoten dat zich begin vorig jaar wederom aansloot bij de KNDB. Sinds die tijd is Gerco, als 1e jaars senior, een vaste keuze voor het 10 tal dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB.