Start Nationale Damcompetitie

Zaterdag 19 september gaat de Landelijke damcompetitie weer van start, waarbij zo’n 1300 dammers achter de borden schuiven. Deze 10 tallen competitie is onderverdeeld in Ereklasse, Hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse, waarbij elke klasse standaard wordt gevormd door 12 teams. Alle wedstrijden beginnen zaterdags klokslag 12.00 uur onder een speeltempo van “Fischer 80 +1”. In de Provincie Groningen zit Damgenootschap “Het Noorden” 1 uit Groningen in de hoofdklasse A. Roden/Leek 1 in de 1e klasse A.
“Het Noorden” 2, DV Warffum, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl, Roden/Leek 2 en DC Winschoten in de 2e klasse A. Deze 2e klasse A wordt gecompleteerd met de Friese verenigingen Huizum 2 uit Leeuwarden, BEGB Britsum, TTS Surhuisterveen, SDC Sneek en Heerenveen 2 en 3. Het speeltempo Fischer 80+1 betekent dat elk speler 80 basisminuten ontvangt en bij elke zet 1 bonusminuut krijgt.

DC Winschoten
Nadat Damclub Winschoten in 1975 uit de KNDB is gestapt heeft het vorig seizoen haar herintrede gemaakt. Winschoten sloot het eerste jaar af met een keurige 5e plaats in de 2e klasse A. De 10 basisspelers van vorig seizoen staan nu weer in de basisopstelling. Daarnaast kan de club beschikken over een zestal invallers.

1e wedstrijd Het Noorden 2-DC Winschoten
Het Noorden 2 heeft na een jaar van afwezigheid haar intrede gemaakt in de 2e klasse A en begint de eerste wedstrijd tegen het 10 tal van Damclub Winschoten. Saillant detail is nog dat een zestal spelers van Winschoten in het verleden bij het Noorden speelden, namelijk Jakob Pronk, Martin Viel, Henk Prak, Ben Haan, Gerco en Geert Lubberink.

Programma KNDB 2e klasse A 1e ronde

Roden/Leek 2 – Heerenveen 3