Damjeugd provincie Groningen pakt brons op NK

Op de Nationale Jeugddamdag, zaterdag 10 october, zijn de jeugdige dammers uit de provincie Groningen in de welpenklasse op de derde plaats geëindigd. Deze NK finale voor provincieteams vond plaats in MFA “De Heerd” in het Gelderse Heerde. Het vijftal van Groningen bestond uit Sebastiaan Pellikaan, Sil Bols, Sander Staal en Max Doornik alle vier van Damgenootschap Het Noorden uit Groningen en Jari Sibma uit Blijham van Damclub Winschoten. Het kwintet kwam tot 12 punten uit 8 wedstrijden achter Drenthe en kampioen Gelderland. Het tweede team van Groningen bezette een keurige 5e plaats in het eindklassement. Dit team bestond uit Joost Meijer van DV Warffum, Femke Lutterop, Glenn Bisschop, Stan Sibma, Thijmen Sibma en Cayn Nomden alle 5 van Damclub Winschoten. Het Groninger pupillenteam bezette na een gedegen 6-4 winst in de laatste ronde tegen Overijssel een verdienstelijke 9e plaats. Dit team bestond uit Diba Reints van DG Het Noorden Groningen, Britt Jeths, Merel Sibma en Karsten Lich alle drie van Damclub Winschoten. Het speeltempo was “Fischer 10 + 5”. Rudolf Schwab uit Westeremden kon als provinciaal jeugdleider, met zijn selectie, terugzien op een geslaagd toernooi. Het was even wennen aan het speeltempo, maar naar mate de dag vorderde werd de tijd goed verdeeld over de partijen. Tevens werd het advies om de partijen rustig op te bouwen goed gevolgd.

Selectie
De geselecteerde spelers kwamen van DV Warffum, Damgenootschap Het Noorden en Damclub Winschoten.

Van DG Het Noorden Sander Staal
Max Doornik
Sebastiaan Pellikaan
Sil Bols