Competitie Oost Groninger Dambond gestart

De Oost Groninger Dambond is het nieuwe seizoen begonnen met de viertallen competitie.
In de hoofdklasse nemen deel: De Vriendenkring (DVK) Groningen, DC Rhederweg, DC Meeden en DC Veendam. In de 1e klasse: DC Pekela, DC Meeden 2, DC Veendam 2, DC Winschoten 1 en 2. Kampioen Winschoten heeft haar hoofdklasseteam teruggetrokken, omwille dat de Molenstadbewoners tevens met een 10 tal uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. DC Pekela, DC Meeden en DC Winschoten beten dinsdag 20 oktober het spits af met de wedstrijden Pekela – Meeden 2 voorlopig uitslag 4-2 en Winschoten 1 – Winschoten 2 werd 3-5. De hoofdklasse begint overigens op 27 oktober met de wedstrijd Veendam – DVK Groningen.

Massadamkamp
Daarnaast vindt op 3 november de traditionele massadamkamp plaats in MFC “De Binding” in Oude Pekela. Alle bij de OGD aangesloten verenigingen vaardigen dan 4, 5 of 6 tallen af.
Elk teamlid komt uit tegen een speler van een ander team. Het team met percentagegewijs de meeste punten mag zich kampioen noemen. DC Winschoten verdedigd hier haar titel.
Als primeur wordt een speciale klasse in het leven geroepen voor de beginnende dammer. De spelvreugde staat namelijk voorop in deze groep.

Wedstrijdverloop Winschoten 1 – Winschoten 2
De eerste ronde van de viertallencompetitie kende twee wedstrijden namelijk Pekela – Meeden 2 met een voorlopige uitslag van 4-2 en Winschoten 1 – Winschoten 2 3-5.
Dirk Wammes was als vaste speler van het 2e team verhinderd en invallers waren niet beschikbaar, waardoor Gerco Lubberink meespeelde. Winschoten 1 bezette vorig seizoen een keurige tweede plaats achter kampioen Rhederweg in de 1e klasse, echter het zat dinsdagavond 20 oktober niet mee. Het positieve is dat op alle vier de borden goede partijen werden gespeeld en iedereen was strijdlustig. Jacob de Groot had met 2 schijven winst in de opening een mooie basis gelegd voor de latere overwinning tegen Anne Snoey, maar Jan Starke daarentegen had “de pech” dat Harm-Thijs de Boer elke week sterker wordt en de winst met een mooie combinatie naar zich toe trok. Frans de Groot en Wijnold Broekema speelden beiden een goede partij met een gelijkwaardige puntendeling. De partij aan bord 1 kende een bijzonder verloop, met kansen over en weer. Jammer genoeg was de klok scherprechter in het voordeel van Gerco. In de analyse toonde Gerco de winst aan. Saillant detail, in de onderlinge competitie kwamen Marchinus en Gerco kortgeleden tot een puntendeling.

Gedetailleerde uitslag viertallen competitie

Winschoten 1 Winschoten 2