Jeugddammers Oost Groningen succesvol bij Frieslandcup in Drachten

Zaterdag 24 oktober vertrokken 12 jeugdleden van Damclub Winschoten naar het jeugdtoernooi om de Frieslandcup in Drachten. In de Brede School De Wiken schoven ruim 40 jonge dammers achter de borden. De organisatoren Chris Altena, Harrij Mennema en Richard Koot hadden de toppers in spe ondergebracht in 6 groepen van 8 spelers, waarbij een rondtoernooi werd afgewerkt. De nrs. 1 t/m 3 in elke groep ontving een beker, de overige deelnemers een medaille. Damclub Winschoten nam 5 bekers mee naar huis. 1e prijs voor Cayn Nomden Winschoten en Stan Sibma uit Blijham. 2e prijs voor Thijmen Sibma Blijham en Britt Jeths Vriesscheloo. 3e prijs Glenn Bisschop Winschoten. De overige spelers van DC Winschoten Kyra Van Driel Heiligerlee, Amanda en Karsten Lich Winschoten,
Femke Lutterop Winschoten, Merel Sibma Blijham, Ashwien Mahabier en Jari Sibma Blijham ontvingen een medaille uit handen van Harrij Mennema.

WK gangers
Femke Lutterop en Cayn Nomden beide uit Winschoten hebben met het jeugdtoernooi om de Frieslandcup in Drachten de laatste test gedaan voor het komende WK jeugddammen in Beilen. De 9 jarige Femke Lutterop komt van 1 t/m 7 november in actie bij de welpenklasse meisjes, waarbij een speeltempo wordt gehanteerd van “Fischer 80+1”. Cayn Nomden daarentegen speelt alleen mee in het bijprogramma om de WK sneldamtitel in de welpenklasse jongens. Het speeltempo bedraagt dan “Fischer 5+3”, d.w.z. iedere speler krijgt per partij 5 basisminuten en voor elke zet 3 bonusseconden. Aan dit sneldammen doet Femke uiteraard ook mee, maar dan in haar eigen categorie.

Wedstrijdervaring
Deze jeugdtoernooien zijn voor de jeugdige dammers van eminent belang om hun theoretische bagage in praktijk te brengen. Over het algemeen zitten de deelnemers aan dit soort toernooien op een jeugdafdeling van een damclub, waar wekelijks een damtraining wordt verzorgd. Een niet onbelangrijk punt is tenslotte de mentale weerbaarheid die bij dit soort toernooien wordt gekweekt. Ook dit komt langs bij de training en samen met de toernooien gaan de jongelui steeds beter hun partij beheersen, wat tevens meer spelvreugde met zich meebrengt. Vooral dat laatste moet (eigenlijk) hoog in het vaandel staan.