Geert Lubberink 1e op damtoernooi Dedemsvaart

In het gemeentelijk gebouw “De Baron” in Dedemsvaart vond woensdag 30 december het 28e Vrielingdamtoernooi plaats. Voorzitter Gert Brink van de Dedemsvaartse Damclub (DDB) kon maar liefst 128! Dammers verwelkomen die in 42 kwartetten een rondtoernooi afwerkten in ereklasse, hoofdklasse, 1e klasse, 2e klasse en huisdamklasse. Het speeltempo lag daarbij op 1 uur per speler/partij. De groepsindeling geschiedde op grond van de ratingpunten. Oost Groningen was met vier liefhebbers vertegenwoordigd, namelijk Grieko Kruijer uit Wedderveer, Johan Mulder uit Kropswolde, Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten. Grieko Kruijer uit Wedderveer kwam in de huisdamklasse tot een positief resultaat, maar viel net buiten de prijzen. Johan Mulder uit Kropswolde sloot in de 1e klasse de dag af met een 50% score en een keurige 2e plaats. Gerco Lubberink uit Winschoten kwam in de hoofdklasse tot goed opgezette partijen, alleen de afwerking liet (nog) te wensen over. Geert Lubberink daarentegen pakte in zijn hoofdklasse groep met een gemiddelde rating van 1010 punten de 1e prijs met 5 punten uit 3 wedstrijden.

Gemiddelde rating 1010 punten
De spelers werden naar sterkte ingedeeld. Op deze manier kwam Geert (rating 1010 punten) in de groep met Leo Peters uit Gramsbergen 1029 punten, Richard Keyzer uit Enschede 997 punten en Jan Terpstra uit Leeuwarden met 1003 punten. De eerste partij tegen Jan Terpstra eindigde in een puntendeling. Geert bezorgde Richard Keyzer in de 2e partij een Lange Vleugel Opsluiting (LVO) hetgeen de basis legde voor de eerste zege. Met een schijf meer op de rest van het bord was de zege een kwestie van techniek. In de 3e partij ging het in eerste instantie weer op de klassieke toer. Met het middenspel in zicht plaatste Geert met wit schijf 27 op het kerkhofveld 22. Leo had daarna een 2 om 2 moeten nemen, maar kwam na rijp beraadt met 6-11. Deze zet was verhinder met een offer en een doorbraak naar veld 6. De overgebleven stand bleek onvoldoende compensatie te bieden voor Leo.

Eindstand hoofdklasse groep 5

1. Geert Lubberink Winschoten 3 – 5