KNDB selectiedag Oost Groninger jeugddammers geslaagd

Alle jeugdige damtalenten uit Nederland trokken zaterdag 9 januari naar het Gelderse Huissen voor de jaarlijkse selectiedag van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB). Deze Landelijke testdag stond gepland voor de categorieën Pupillen, Aspiranten en Junioren, waarbij de kennis werd getoetst in het oplossen van combinaties, eindspellen, positiespel, namen van damtermen en voorstellingsvermogen. Deze theoretische kennis had hoofdzakelijk betrekking op de KNDB “Sijbrandsmap”, derde in de reeks van opleidingsboeken. De dag werd afgesloten met een z.g. blitzcompetitie, met een speeltempo van “Fischer 3 + 2”. Uit Oost Groningen melden zich zaterdagmorgen vier jonge dammers in Huissen voor de testdag van de Centrale Pupillen Training (CPT), namelijk Merel, Jari en Stan Sibma uit Blijham en Cayn Nomden uit Winschoten. Alle vier waren enthousiast en hadden voor hun gevoel deze testdag goed doorstaan. Met het blitzdammen zaten ze zelfs in de top. Overigens pupillen zijn geboren in 2003 of later. In februari maakt de KNDB bekend welke jongens en meisjes worden toegelaten tot de centrale trainingen, die 6 keer per jaar plaats vinden in dezelfde locatie.

Invitatie KNDB
De selectiedagen worden uiteindelijk gevormd door jongens en meisjes die deels een uitnodiging ontvangen van de KNDB en deels door het aanmelden via de jeugdleiders van de betreffende damclub waar de jeugd lid van is. De “scouts” lopen jaarlijks diverse jeugdtoernooien af om jong talent op te sporen. De deelname aan de halve finales en finale om de NK titels zijn eveneens een “kweekvijver” voor de centrale training. Volgens deze methode nodigde de KNDB Jari Sibma en Cayn Nomden eind november uit deel te nemen aan de selectiedag. Daar Merel en Stan Sibma dezelfde kwaliteit bezaten als Jari viel voor hun ook een uitnodiging op de mat. Uiteindelijk kwamen zo’n 45 jeugdige dammers af op de selectiedag. De Centrale Pupillen Training (CPT) bestaat uit 25 dammers die geboren zijn in 2003 of later. Doordat elk jaar een aantal afvallen door leeftijdsoverschrijding, komen dit jaar 11 plaatsen vrij. Ook de inzet en motivatie is belangrijk voor handhaving in de groep. De trainer bij de pupillen is Alex Mathijsen uit Nijmegen.

Damclub Winschoten

Merel, Jari, Stan en Thijmen Sibma en Cayn Nomden zitten al geruime tijd op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten waar ze op de woensdagmiddag worden onderwezen in de damtheorie. De laatste weken is er meer aandacht besteed aan de “Sijbrands” theorie om zo goed mogelijk voor de dag te komen in Huissen. De komende 4 maanden wordt het druk voor de jeugd want er komen een 7 tal jeugdtoernooien en het schooldammen langs. Daarnaast beginnen in maart de halve finales van Nederland voor de welpen en pupillen.

20160109_104650