OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans kampioen schooldammen groep 4 t/m 6

De vierde editie van het scholendamtoernooi in de gemeente Bellingwedde en Oldambt is gewonnen door het team van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans. De vier deelnemende viertallen werkten in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten een dubbele competitie af, dus ieder 6 partijen. Dit alles onder een speeltempo van 15 minuten per speler/partij. Goede tweede werd het tweede team van CBS “De Loopplank” uit Blijham en derde OBS “De Tweemaster” uit Winschoten. Het kampioensteam werd gevormd door Janick Lanting, Elise Steinigerweg, Demi Peters, Sanne Meijer en David Weishaupt. Bad Nieuweschans en Blijham worden afgevaardigd naar de Provinciale kampioenschappen op zaterdag 20 februari in MFC “De Binding” in Oude Pekela. Tenslotte kregen de deelnemers van Damclub Winschoten een uitnodiging mee voor de persoonlijke kampioenschappen op 24 februari in dezelfde locatie. Volgende week woensdag komen groep 7/8 in actie, dan met 15 teams.

Dubbele competitie
De deelnemende teams werkten een dubbele ronde af. Na de eerste sessie van 3 wedstrijden was de tussenstand OBS De Tweemaster Winschoten 5 punten, OBS Bad Nieuweschans 4 punten, 3e CBS De Loopplank 2 Blijham 3 punten en CBS De Loopplank 1 Blijham 0 punten. De verwachtingen van “De Tweemaster” waren dus hoog gespannen. De Tweemaster was namelijk kampioen van de vorige 2 afleveringen. Uiteraard wel met andere teamspelers. Maar het liep net even iets anders. Doordat De Tweemaster in de tweede sessie alleen wist te winnen van Blijham 1 en tegen de naaste concurrenten beide met 6-2 verloor was de felbegeerde titel uit het zicht verdwenen. De sleutelwedstrijd OBS Houwingaham Bad Nieuweschans tegen CBS De Loopplank 2 uit Blijham werd 4-4 en doordat beide teams de overige wedstrijden wonnen kon bij Bad Nieuweschans de vlag uit. OBS De Tweemaster had nog wel een individueel succesje met Stan Sibma die als 1e bordspeler alle 6 partijen in een vloeiende stijl winnend afsloot.

Goede zet

Het uitnodigen van de basisscholen in de gemeente Bellingwedde is achteraf een gouden greep geweest. De deelnemende scholen zijn enthousiast, hetgeen de damsport ten goede komt. Het uitoefenen van deze denksport is een welkome aanvulling op de scala aan sportbeoefeningen c.q. bezigheden. Het samenspel tussen een actieve en een passieve sport is een goede combinatie.

Eindstand groep 4 t/m 6

1. OBS Houwingaham Bad Nieuweschans 6 – 9 31 bp
2. CBS De Loopplank 2 Blijham 6 – 8 27 bp
3. OBS De Tweemaster Winschoten 6 – 7 25 bp
4. CBS De Loopplank 1 Blijham 6 – 0 13 bp

Het tweede team van CBS De Loopplank uit Blijham dat zilver won, werd gevormd door de spelers Daan Jongbloed, Teun de Jong, Hidde de Jong en Fabian Brink.

Prijzen
Naast de “gouden” standaard voor de school, verhuisde de wisselbeker van OBS De Tweemaster uit Winschoten voor een jaar naar de prijzenkast van OBS Houwingaham in Bad Nieuweschans. Tenslotte werd alle deelnemers een medaille omgehangen.