Thijmen en Stan Sibma uit Blijham damkampioen bij pupillen en welpen

Woensdagmiddag 24 februari vonden in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten de persoonlijke kampioenschappen dammen voor basisschoolleerlingen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt plaats. Hierbij was de jeugd ondergebracht in twee groepen namelijk de welpen groep 4 t/m 6 en de pupillen groep 7/8. Bij de welpen pakte de 9 jarige Stan Sibma uit Blijham de titel voor de 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans en 3e Julia Paardekooper uit Nieuwolda. Bij de pupillen ging de titel naar de 10 jarige Thijmen Sibma uit Blijham, 2e Merel Sibma (11) uit Blijham en 3e werd Cayn Nomden (11) uit Winschoten. Thijmen Sibma werd ongeslagen kampioen en speelde slechts remise tegen Karsten Lich. De jongens en meisjes ontvingen na afloop de prijzen uit handen van Ben Haan als voorzitter van de organiserende Damclub Winschoten. In elke groep kregen de nrs. 1,2 en 3 een standaard en de overige deelnemers een medaille.

Grote aanmelding
In eerste instantie hadden zich 26 leerlingen aangemeld, maar door veelal ziekte konden 21 meisjes en jongens mee doen om de twee titels. De welpen speelden een zogenaamd rondtoernooi, d.w.z. dat alle deelnemers 1 keer tegen elkaar damden. De pupillen daarentegen werkten 7 ronden “Zwitsers systeem” af. Na de eerste ronde koppelde de computer de spelers met gelijk aantal punten tegen elkaar.

Daniël Wajsenblum
Daniël Wajsenblum uit Bellingwolde zorgde voor een grote verrassing, door met speels gemak 9 clubdammers achter zich te laten. Daniël is namelijk (nog) geen lid van een damclub en heeft uiteraard ook een uitnodiging gekregen op te gaan voor zijn eerste damdiploma. In de laatste ronde maakte Daniël met winst tegen Thymen van Prooijen een sprong van de 8e naar de 5e plaats. Zowaar een puike prestatie in dit sterk bezette veld. Eén van de favorieten Cayn Nomden uit Winschoten had een minder gelukkige start en zat na de 3e ronde in de onderste regionen. Maar na 4 zeges klom Cayn alsnog naar de 3e plaats en mocht de “bronzen” standaard in ontvangst nemen. Glenn Bisschop zat na 6 ronden nog op de derde plaats maar kon die na verlies tegen de kampioen Thijmen Sibma niet vasthouden en zakte naar de 6e plaats in het eindklassement.

Stan Sibma
De 9 jarige Stan Sibma uit Blijham maakte zijn favorietrol waar, in het veld van welpen.
Van de drie achtervolgers, Demi Peters, Julia Paardekooper en Kian Nami toonde Demi zich de sterkste. Demi Peters zit overigens op OBS Houwingaham in Bad Nieuweschans en maakte deel uit van het damteam dat afgelopen zaterdag in Oude Pekela een ticket ontving voor deelname aan de halve finales om de Nederlandse damtitel voor basisscholen op 9 april.

Eindstand welpen
14. Ashwien Mahabier Winschoten 5 39
15. Jay van Turnhout Winschoten 2 39
16. Sarah Bos Oude Pekela 2 38

De eindstand werd bepaald door in de eerste plaats de behaalde wedstrijdpunten. Was dat gelijk dan gaven de weerstandspunten de doorslag. Indien je speelt tegen speler die hoger in het klassement staat, krijg je meer weerstandspunten

Uitnodiging voor eerste damdiploma
De kinderen die nog geen lid waren van een damclub, zijn uitgenodigd lid te worden van de jeugdafdeling om voor de zomervakantie nog op te gaan voor hun eerste damdiploma.
In een 11 weken durende cursus worden dan de grondbeginselen van het dammen onderwezen door een kader van Damclub Winschoten. Bij deze cursus gaan allereerst alle spelregels de revue passeren, wat een goede basis is om zich verder te verdiepen in het theoretische gedeelte. Na de cursus wordt in eerste instantie een proefexamen afgenomen. Na goed gevolg is er diplomadammen op woensdag 1 juni 2016.