Jeugddamtoernooi in Winschoten

Zaterdag 12 maart vindt vanaf 13.30 uur in Winschoten een damtoernooi plaats voor jeugdspelers in de leeftijd van ca. 7 t/m 16 jaar. In het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten wordt dan gestreden om de 4e “Regio-Cup Noord”. De meisjes en jongens worden op sterkte ondergebracht in groepjes van 8 spelers, waarna elke groep een zogenaamd “rondtoernooi” speelt. Echter groep 1 en 2 bestaan uit 6 spelers omdat deze jongelui de partijen afwerken met de klok. Na Emmen, Hijken en Warffum is Winschoten de laatste in een reeks van 4 toernooien in Drenthe en Groningen. Daar de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) en de Drentse Dambond (DDB) een samenwerkingsverband zijn aangegaan staan de “Regio-Cup Noord” toernooien momenteel onder leiding van de Drentse jeugdleider Rik Smit uit Hijken. De nrs. 1, 2 en 3 in elke groep worden beloond met een beker. De dagwinnaar mag de Cup een maand in de prijzenkast zetten. De overall winnaar ontvangt de cup daarna tot het 1e toernooi in het nieuwe damseizoen. Liefhebbers kunnen zich aanmelden via deze www.damclub-winschoten.nl De uitslagen van de vorige toernooien en de huidige tussenstand staan overigens op de site van “Jeugddammen Noord”

DDB Cup
De DDB cup kent een hele lange geschiedenis, want sinds jaar en dag werden in de provincies Groningen en Drenthe jeugdtoernooien georganiseerd onder de vlag van de Drentse Dambond (DDB). Eind vorige eeuw werd het plan opgevat om het dammen een flinke impuls te geven en dan te beginnen met de jeugd. Deze jeugdtoernooien vonden oorspronkelijk plaats in Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Leek. De plaatselijke damclubs zorgden dan voor de accommodatie en prijzen, waarbij het geheel onder auspiciën stond van de DDB. De jeugdleider van Drenthe nam de groepsindeling voor zijn rekening. De deelnemers kwamen niet alleen uit Drenthe maar tevens uit de omliggende provincies. Vorig jaar staken de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) en de Drentse Dambond (DDB) de koppen bij elkaar om te komen tot een gezamenlijke aanpak qua toernooien. Toen werd besloten tot 2 toernooien in de provincie Drenthe en 2 in de provincie Groningen. De laatste sessie van de DDB cup in 2015 is destijds gewonnen door de tweeling Thijmen en Jari Sibma uit Blijham.