1e prijs jeugddammen voor Armando Doddema uit Winschoten

Zaterdag 12 maart was het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten het decor voor de 4e Regio-Cup Noord. Na Emmen, Hijken en Warffum werd dit toernooi bezocht door een 60 tal jonge dammers. De organisatie was evenals de voorgaande toernooien in handen van “Jeugddammen Noord”. Jeugdleider Jacco Keizer uit Hijken had ondertussen de jonge dammers in groepjes van 8 spelers ondergebracht, waarbij een z.g. rondtoernooi werd afgewerkt. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Jacco Keizer en de plaatselijke jeugdleider Harrie Molthoop. De ontvangende damclub Winschoten was in deze “thuiswedstrijd” met 11 dammers vertegenwoordigd. Daarvan pakte de 11 jarige
Armando Doddema uit Winschoten in groep 4 de 1e prijs met als goede 2e plaatsgenoot Glenn Bisschop, 10 jaar. De 10 jarige Femke Lutterop uit Winschoten werd 3e in groep 5.
De 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans is net 1 week jeugdlid van Damclub Winschoten en pakte een keurige 2e plaats in groep 6. Datzelfde resultaat behaalde de 12 jarige Daniël Wajsenblum uit Bellingwolde in groep 7.

Oost Groningen goed vertegenwoordigd
De overige 6 spelers uit Oost Groningen vielen buiten de bekers en bezetten in hun groep de 4e tot de 8e plaats. Dat waren Edo Edens uit Nieuw Beerta, Thymen en Wesley van Prooijen uit Winschoten en Nickey Loots uit Winschoten. Met de aantekening dat de 12 jarige Kyra van Driel uit Heiligerlee na een barrage om de 3e plaats net buiten de bekers viel. Daar de spelers op sterkte waren ingedeeld, was voor 11 jarige Cayn Nomden uit Winschoten, na een 1e plaats in groep 3 in Warffum, nu een plaats gereserveerd in groep 2. Ondanks dat Cayn enkele interessante partijen had gespeeld viel hij buiten de bekers.

Regio-Cup Noord

De Regio-Cup Noord is de vervanger van de aloude DDB cup toernooien die van oudsher in Drenthe werden georganiseerd. Om het dammen flink te promoten werd eind 20e eeuw begonnen in Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Leek, waar de plaatselijke damclubs zorgen voor de accommodatie, dammateriaal en prijzen. De jeugdleider van de Drentse Dambond (DDB) zorgde dan als overkoepelende organisatie voor de groepsindeling. Het platform “Jeugddammen Noord” heeft naast de Drentse Dambond eveneens de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) erbij betrokken het dammen in de ruimste zin des woords te promoten. Aanvankelijk werd besloten de Regio-Cup toernooien te organiseren in 2 Drentse en 2 Groningse plaatsen. Dat werden in goed overleg Hoogeveen, Hijken, Warffum en Winschoten. Met de aantekening dat omwille van het WK in Emmen, Zuid-Oost Drenthe in november werd verruild voor Hoogeveen.