Richard de Rooy uit Wedde pakt huisdamtitel in Warffum

In café restaurant “Bij Moeders” in Warffum vond vrijdagavond 18 maart het traditionele Paasdamtoernooi plaats, waarbij de prijzen bestonden uit Paas gerelateerde producten. Voorzitter Eddy Groenhagen van de organiserende Damvereniging Warffum kon een 50 tal damliefhebbers verwelkomen op dit gongdamtoernooi. Als basis werden de deelnemers ondergebracht in groepje van 8 spelers, waardoor een rond toernooi werd afgewerkt. Nadat Nico Werkman het technische gedeelte had belicht werd de “gong” in werking gesteld voor de hoofdklasse, combinatie hoofd-1e klasse, 1e klasse, 2e klasse, huisdammers en jeugd. In deze discipline van de damsport gold voor de hele partij een speeltempo van 10 seconden per set. Winnaar van de hoofdklasse werd Berend Keizer uit Veendam, tweede GMI Auke Scholma uit Baflo en derde Nico Werkman uit Baflo. Combinatiegroep hoofd-1e klasse werd Peter Hoeksema uit Baflo kampioen. In de eerste klasse werd Fenno Werkman uit Baflo kampioen. Bij de huisdammers pakte de 34 jarige Richard de Rooy uit Wedde de titel met een 100% score. De jeugdklasse werd gewonnen door Joost Meijer uit Bedum.

Progressie Richard de Rooy
Het eerste jaar dat Richard de Rooy debuteerde op dit Paasdamtoernooi kwam hij tot de 3e plaats. Het jaar daarop werd hij zelfs 2e. Dit jaar wist Richard al zijn partijen winnend af te sluiten. Kortom Richard heeft de laatste tijd zijn spelinzicht vergroot op de clubavond van damclub Winschoten dat weer resulteert in genoemde resultaten op dit soort toernooien.

Kwartet dammers uit Oost Groningen
Jan Starke uit Oude Pekela kwam in de 1e klasse uit op de 5e plaats. Mario Huijsen uit Huissen die bij Richard de Rooy logeerde in Wedde kwam in de huisdamklasse tot de 4e plaats. Tenslotte werd Geert Lubberink uit Winschoten 4e in de combinatie hoofd- 1e klasse achter Peter Hoeksema, Erik Hoeksema en Wim Dirks, met een 50% score. Op dit toernooi werd afgeweken van de traditionele puntentelling. Een winstpartij leverde 3 punten op, meerderheidsremise 2 punten om 1 punt en een “gewone” remise 1½ punt.