Jan Starke uit Oude Pekela sneldamkampioen van Groningen

De 34 jarige Jan Starke uit Oude Pekela is er zaterdag 23 april in geslaagd sneldamkampioen van de provincie Groningen te worden in de C-categorie. Deze titelstrijd vond plaats onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) In het Kostverlorenkwartier in de stad Groningen. Deze seniorenfinale bestond uit 12 dammers die in 3 categorieën, namelijk de A categorie boven de 1100 ratingpunten, B-categorie van 900 tot 1100 punten en de C-categorie tot 900 ratingpunten, een rondtoernooi afwerkten. Dit alles onder een speeltempo van “Fischer 5+5”, trad Alex van Prinsenbeek uit Sappemeer op als wedstrijdleider. Overall winnaar werd Nationaal Meester Michiel Kroesbergen uit Groningen op 1 punt gevolgd door plaatsgenoot cMN Nick Hoving. Nico Werkman uit Baflo werd derde na barrage met Bert Dollekamp uit Harkstede. In de B-categorie werd Bert Begeman uit Groningen kampioen en Geert Lubberink uit Winschoten tweede na barrage met Fenno Werkman uit Baflo. Bert Begeman kan zich als lid van de Oost Groninger Dambond (OGD) niet plaatsen voor het NK. In de C-categorie pakte Jan Starke uit Oude Pekela de titel voor Bart J. Frieling uit Pieterburen. Michiel Kroesbergen, Geert Lubberink en Jan Starke worden door de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) afgevaardigd naar het NK sneldammen op 11 juni in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht.

Tweede titel Jan Starke
Met dit kampioenschap heeft Jan Starke reeds twee Groningse damtitels op zak. Twee jaar geleden werd Jan namelijk 1e bij het “gewoon” dammen in de 1e klasse van de provincie Groningen. In de B-categorie was het zaterdag nog spannend, daar Geert Lubberink en Fenno Werkman beide 10 punten bij elkaar hadden geschoven. Daardoor was reglementair een barrage nodig, met die restrictie dat bij een puntendeling een plus remise de doorslag zou geven. Geert maakte na een 20 tal zetten met de 8 zetten diepe “atoombomzet” een einde aan de partij, hetgeen een ticket naar het NK sneldammen opleverde.

Eindstand finale
1. MN Michiel Kroesbergen Groningen 21 punten
2. cMN Nick Hoving Groningen 20 punten
3. Nico Werkman Baflo 15 punten (na barrage)