10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans 1e prijs op NK sneldammen

In het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht vond zaterdag 11 juni het NK sneldammen in alle categorieën plaats. Onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5” maakten 178 dammers hun opwachting in de categorieën welpen, pupillen, aspiranten, junioren en senioren. De 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans keerde in de welpen categorie met een 1e prijs huiswaarts. In de ½ finales viel de Groningse kampioene net buiten de A finale maar werd 1e in de B finale met 12 punten uit 7 partijen. Zowaar een puike prestatie, gezien het feit dat Demi op dit NK het 2e meisje werd achter Marjory Feyt uit Wageningen. Overigens, Nederlands kampioen werd Roland Kreeft uit Hoogeveen. Bij de senioren kwam Jan Starke uit Oude Pekela in de categorie tot 900 ratingpunten in de C finale tot een keurige 5e plaats. Kampioen werd hier Wouter van den Berg uit Harderwijk. Geert Lubberink uit Winschoten miste in de categorie 900 tot 1100 ratingpunten op één punt na de A finale. De B finale sloot Geert tenslotte af met 2 remises. Kampioen werd Jeffrey Steen uit Westerhaar.

Palmares Demi Peters
In haar nog prille damcarrière heeft de talentvolle Demi Peters reeds vele successen behaald. Het begon allemaal met het scholendamtoernooi in de gemeente Bellingwedde/Oldambt, waarbij ze deel uitmaakte van het damteam van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans. Ze hadden zich namelijk ingeschreven voor groep 4 t/m 6 de welpenklasse. Hiermede werden ze op woensdagmiddag 20 januari in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten kampioen van het 4e scholendamtoernooi. Met hetzelfde schoolteam legden ze zaterdag 20 februari beslag op de 3e plaats van het Provinciaal Kampioenschap in MFC “De Binding” in Oude Pekela. Dit gaf tevens recht op deelname aan de halve finale om de Nederlandse damtitel op zaterdag 21 mei in Enschede. Hier eindigde OBS Houwingaham in de onderste regionen, met de aantekening dat Demi topscoorder van Bad Nieuweschans werd met 15 punten uit 9 wedstrijden. Dit was voor Demi het eindstation in teamverband. Maar de koek was nog niet op, want toen begonnen de persoonlijke wedstrijden op regionaal en landelijk niveau. Allereerst kwam het persoonlijk kampioenschap voor basisschoolleerlingen langs op woensdagmiddag 24 februari in Winschoten. Hier pakte Demi het zilver achter Stan Sibma uit Blijham. Even daarna werd besloten deel te nemen aan het NK welpen meisjes op 7 mei in Wageningen, waar ze met een 4e plaats vriend en vijand verraste. Deze titelstrijd gold als een open inschrijving waar uiteindelijk 12 welpenmeisjes aan deelnamen. Een week later op vrijdag 13 mei volgde het Provinciaal kampioenschap sneldammen voor welpen algemeen in Groningen. Dus jongens en meisjes in één poule. Hier pakte Demi verrassend de titel en plaatste zich voor het NK sneldammen op 11 juni in Utrecht met 24 andere welpen uit heel Nederland. In de halve finale kwam ze net iets te kort voor de A finale. Er werden namelijk in eerste instantie 6 ronden “Zwitsers” gespeeld. Daarna kwamen de eerste 8 in de A-finale en Demi plaatste zich als zodanig in de B-finale, dat ze in grootse stijl afsloot met een 1e plaats en een score van 12 punten uit 7 wedstrijden. Achteraf was Demi het 2e meisje achter Marjory Feyt uit Wageningen. Marjory werd uiteindelijk 5e in het eindklassement.

Van der Wal diploma
Na afloop van het persoonlijk kampioenschap in Winschoten besloot Demi Peters eind februari lid te worden van Damclub Winschoten, om zich verder te gaan verdiepen in de theoretische kant van het dammen. Aansluitend ging ze aan de slag met de Van der Wal damcursus, die de grondbeginselen van het dammen behandeld. Tijdens het proefexamen op 25 mei scoorde Demi 100%. Het daaropvolgende echte examen sloot ze daarna met vlag en wimpel af. Het nieuwe damseizoen begint op woensdag 7 september. Demi gaat dan op voor “Wiersma wit”.

Eindstand NK sneldammen welpen algemeen

Groep A