Katrinus Posthumus en Jan Starke in subtop PPK damtitel

Twee leden van Damclub Winschoten, Katrinus Posthumus uit Hoogezand en Jan Starke uit Oude Pekela hebben zich in de subtop genesteld van het Persoonlijk Provinciaal Kampioenschap (PPK) dammen. Katrinus eindigde hierbij op een gedeelde 2e plaats in de hoofdklasse en Jan Starke op een gedeelde 3e plaats in de eerste klasse. Katrinus kwam in de laatste ronde remise overeen met Johan Rademaker uit Groningen. Hierdoor kwamen Johan, Katrinus samen met Nico Werkman uit Baflo ex aequo op de tweede plaats. Doordat Katrinus zich terugtrok voor deze barrage, sloot hij de PPK af met een 4e plaats. Johan en Nico spelen hierdoor nog 2 wedstrijden. Kampioen in de hoofdklasse werd Danny Staal uit Groningen. In de eerste klasse eindigden Jan Starke en Jack Westerdijk na een onderlinge puntendeling samen met Joop van der Heide en Rudolf Schwab op de gedeelde 3e plaats. Hier trok Rudolf Schwab zich terug, waardoor Jack, Joop en Jan op gaan voor de barrage. In de 1e klasse prolongeerde Gezinus Bottema uit Warffum zijn titel. De wedstrijden stonden onder arbitrage van Alex van Prinsenbeek uit Sappemeer.

Oefensessie
Katrinus Posthumus benutte de PPK wedstrijden puur voor zijn eigen training om de eventuele achterstand in “wedstrijdritme” weer op te krikken. Dat is met deze partijen aardig gelukt. Voor een goede prestatie is het namelijk belangrijk voldoende wedstrijden te spelen en de daarbij behorende theoretische kennis tot zich te nemen. Tenslotte zijn de analyses van de gespeelde partijen, van essentieel belang. In de voorbereiding kunnen tegenwoordig de partijen van de tegenstander goed worden bestudeerd d.m.v. “toernooibase dammen”. Volgens deze methode kun je jezelf naar een hoger plan werken.

Uitslagen 7e ronde

7. Anko Sterenberg 7 – 5
8. Eddy Groenhagen 7 – 3

Barrage
In de hoofdklasse is donderdag 17 november in restaurant “Bij Moeders” in Warffum de eerste barragepartij tussen Nico Werkman en Johan Rademaker geëindigd in een puntendeling. De tweede staat gepland op 29 november in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. Mocht deze partij eveneens in een puntendeling eindigen dan volgen Rapid partijen met een speeltempo van “Fischer 5 + 5”. De speler met de eerste winstpartij is dan 2e in het eindklassement. In de eerste klasse zitten Jack, Joop en Jan in de barragecyclus. 29 november start in de Bovenburen in Winschoten de wedstrijd Jan tegen Joop. 8 december in restaurant “Bij Moeders” in Warffum Joop tegen Jack en 15 december in Delfzijl Jack tegen Jan.