Janick Lanting uit Bad Nieuweschans Gronings damkampioen

De 9-jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans is woensdag 4 januari damkampioen van de provincie Groningen geworden in de welpenklasse. Met een indrukwekkende 100% score wist Janick deze belangrijke titel te bemachtigen. Deze titelstrijd stond onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) als onderdeel van de Koninklijke Nederlandse dambond (KNDB) en werd afgewerkt in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten, het onderkomen van de plaatselijke damclub. Onder een speeltempo van “Fischer 10 + 10” werd een dubbel “rondtoernooi” afgewerkt. De 9-jarige clubgenoot Edo Edens uit Nieuw Beerta werd tweede en Anand Dalai uit Groningen 3e. Tenslotte legde de 8-jarige Ria Edens uit Nieuw Beerta beslag op de vierde plaats. In de pupillenklasse werd Elisabeth Kramer uit Groningen kampioen. In deze categorie kwam de 10-jarige eerstejaars pupil Demi Peters uit Bad Nieuweschans tot een verdienstelijke 6e plaats en haar 10-jarige clubgenoot Nickey Loots uit Winschoten legde beslag op de 9e plaats. Overigens zijn welpen geboren in 2007 of later en pupillen in 2004 t/m 2006. De prijzen werden na afloop uitgereikt door provinciaal jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden.

Janick Lanting het nieuwe talent
Janick Lanting is met deze titel, naast Demi Peters, het nieuwe damtalent in Bad Nieuweschans. Janick werd door de resultaten van Demi enthousiast gemaakt voor de damsport. Vervolgens kwam Janick, begin van het seizoen, op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten, dat op de woensdagmiddag in de Bovenburen damonderwijs voor de jeugd verzorgd. In een pril stadium kwam het talent van Janick aan het licht. In “no time” had Janick zich namelijk de stof behorend bij de “Van der Wal” cursus eigen gemaakt en scoorde 100% op het examen. Momenteel is Janick fanatiek bezig met de vervolgcursus “Wiersma wit”.

Barrage pupillen
In de pupillenklasse is nog een barrage nodig doordat Max Doornik, Gerard Kramer en Sander Staal alle drie van Damgenootschap Het Noorden 12 punten behaalden.
Deze extra wedstrijden worden a.s. vrijdagavond afgewerkt op de jeugdafdeling in Groningen.

Progressie Demi Peters
Zoals gezegd kwam Demi Peters uit Bad Nieuweschans, als eerstejaars pupil, tot een verdienstelijke 6e plaats en nestelde zich moeiteloos in de middenmoot. In de derde ronde liet ze haar eerste zege aantekenen tegen Richard Bethlehem uit Warffum, daarna volgde een knappe puntendeling tegen Sil Bols uit Groningen. Twee ronden later voegde ze nog twee punten toe aan haar totaal met winst tegen Joost Meijer uit Bedum. Met een zege in de laatste ronde tegen haar clubgenoot Nickey Loots uit Winschoten, kwam haar totaal op 7 punten. Hiermede kwam ze op gelijke hoogte met Joost Meijer. Doordat ze het onderlinge treffen had gewonnen werd Demi 6e in de eindstand. Met dit resultaat heeft het talent uit Bad Nieuweschans duidelijk progressie gemaakt.

Eindstand welpen
1. Janick Lanting Bad Nieuweschans 12 punten