1e lustrum scholendamtoernooi in Oost Groningen

Het scholendamtoernooi in Oost Groningen beleeft met deze vijfde editie haar 1e lustrum.
De laatste twee jaar worden alle basisscholen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt geïnviteerd door Damclub Winschoten, die tevens tekent voor de organisatie. De deelnemende basisscholen uit Bad Nieuweschans, Drieborg, Nieuwolda, Heiligerlee, Scheemda, Vriescheloo en Winschoten, vaardigen in totaal 16 viertallen af, die uitkomen in 2 leeftijdsgroepen namelijk groep 4 t/m 6 en groep 7/8. In beide categorieën wordt vanaf woensdag 25 januari een z.g. “rondtoernooi” gespeeld, te beginnen bij de jongste leerlingen. Eén week later is de oudste groep aan zet. Het hele gebeuren vindt plaats in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. In beide categorieën plaatsen de nrs 1 en 2 zich voor het Gronings kampioenschap op zaterdag 4 maart in Het Hogeland College in Warffum.

Kampioenen
Bij de groep 4 t/m 6 verdedigd OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans haar titel. Daarentegen neemt bij groep 7/8 drie-voudig kampioen OBS De Tweemaster niet deel aan deze editie. Het topteam van vorig jaar werd zelfs 6e bij de pupillenfinale om de NK titel.

Schot in de roos
Het bestuur van Damclub Winschoten werd in september 2012 gestimuleerd door het “Huis voor de Sport” de jeugd te betrekken bij de damsport. Dit resulteerde begin 2013 met het eerste scholendamtoernooi in de gemeente Oldambt. In eerste instantie werd begonnen met de hoogste groepen in het basisonderwijs. In 2014 kwamen de leerlingen van groep 4 t/m 6 aanschuiven. Bij de 4e editie werden eveneens de basisscholen in de gemeente Bellingwedde benaderd. Na 5 jaar schooldammen is dit evenement een constante factor geworden in Oost Groningen.

Prijzen
Naast de gebruikelijke bekers en medailles voor de winnaars kunnen alle deelnemers rekenen op een medaille met lintje.

Persoonlijke titel
Als toegift kunnen de liefhebbers opgaan voor de individuele damtitel. Dit toernooi vindt plaats in dezelfde locatie op woensdagmiddag 1 maart.

Jeugdlid damclub
Tenslotte worden de leerlingen uitgenodigd lid te worden bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten, waar ze kunnen opgaan voor hun eerste damdiploma. Dit Van der Wal diploma is genoemd naar de ex-wereldkampioen Jannes van der Wal uit Groningen. Deze cursus bevat de grondbeginselen van het dammen en wordt verzorgd door een ervaren kader van de damclub. Met deze basis worden de leerlingen gestimuleerd zich verder te verdiepen in de damtheorie, waardoor het dammen nog leuker wordt. Ook dit traject kan allemaal bij damclub Winschoten worden gevolgd.