OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans kampioen 1e lustrum scholendamtoernooi

Het viertal van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans is woensdag 25 januari bij de finale kampioen geworden van het 5e scholendamtoernooi in Oost Groningen in de welpenklasse groep 4 t/m 6. Het kampioensteam prolongeerde de titel van vorige jaar en bestond uit David Weishaupt, Janick Lanting, Martijn Heidekamp en Sky Koghee. Goede tweede werd het damteam van de St. Vitusschool uit Winschoten, dat werd gevormd door Julia Paardekooper, Hermann Loots, Florian Wachter en Annabel Wachter. Derde werd het team van OBS Drieborg en was met Stijn van der Flier, Ria Edens, Marit van der Berg, Julia Delger, Anna Klooster en Mirthe de Haan afgereisd naar Winschoten. Met deze regionale prestatie plaatsen zowel OBS Houwingaham als de St. Vitusschool zich voor de provinciale kampioenschappen op zaterdag 4 maart in “Het Hogeland” college in Warffum. De organisatie van dit 1e lustrum was in handen van Damclub Winschoten en speelde zich af in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. Volgende week woensdag komen de leerlingen van groep 7/8 in actie.

Eindstand Groep 4 t/m 6 regio Oost Groningen
1. OBS Houwingaham Bad Nieuweschans 7 punten 23 bordpunten
2. RK St. Vitusschool Winschoten 6 punten 22 bordpunten
3. OBS Drieborg 5 punten 17 bordpunten
4. OBS Letterwies 2 Nieuwolda 2 punten 12 bordpunten
5. OBS Letterwies 1 Nieuwolda 0 punten 6 bordpunten

Wedstrijdverloop
Na een korte uitleg van wedstrijdleider Harrie Molthoop gingen de vijf viertallen van start.
De eerste ronde gaf OBS Houwingaham gelijk haar “visitekaartje” af na een nipte 5 – 3 zege tegen concurrent RK St. Vitus uit Winschoten. Daarna leek OBS Houwingaham fluitend de titel binnen te halen, echter de sleutelwedstrijd in de 4e ronde tegen Drieborg eindigde uiteindelijk in een 4 – 4 gelijkspel, wat de felbegeerde titel opleverde. In diezelfde ronde won St. Vitus met 5 – 3 tegen OBS Letterwies 2 uit Nieuwolda. De tweede plaats ging daarna tussen OBS Drieborg en St. Vitus uit Winschoten. Drieborg won de laatste ronde met 5 – 3 tegen Letterwies 2 en St. Vitus behaalde met 8 – 0 een 100% score tergen Letterwies 1.
De “tafelarbiters” Marchinus Mulder en Evert van Leeuwen leidden het toernooi in goede banen.

Topscoorders

Florian Wachter van de St. Vitusschool wist als enigste al zijn partijen winnend af te sluiten en schoof zodoende 8 punten bijeen. Julia Paardekooper van de St. Vitusschool en Martijn Heidekamp van OBS Houwingaham sloten het toernooi af met elk 7 punten. David Weishaupt en Janick Lanting van OBS Houwingaham kwamen beide tot 6 punten uit 4 wedstrijden. Vermeldenswaardig is nog de prestatie van Anna Klooster van OBS Drieborg die 3 wedstrijden speelde voor haar team en alle 3 afsloot met een puntendeling. OBS Drieborg had namelijk 6 spelers die bij toerbeurt rouleerden.

Persoonlijke titel
Woensdagmiddag 1 maart staat het persoonlijk kampioenschap voor basisschool leerlingen op het programma. Alle leerlingen van de basisscholen uit de gemeente Bellingwedde en Oldambt mogen hier aan deel nemen. Ook nu is het voor groep 4 t/m 6 en groep 7/8

Prijzen

Na afloop werd de prijsuitreiking verzorgd door Harrie Molthoop en Geert Lubberink.
OBS Houwingaham mocht naast de beker voor het kampioenschap de wisselbeker een jaar mee terug nemen naar Bad Nieuweschans. Hiermede prolongeerde OBS Houwingaham de titel van vorig jaar. De teams van de St. Vitusschool (tweede) en van OBS Drieborg (derde) ontvingen eveneens een beker. Daarnaast kregen de alle teamleden respectievelijk de “gouden”, “zilveren” en “bronzen” medaille voor de 1e, 2e en 3e plaats. Tenslotte werden alle spelers van OBS Letterwies 1 en 2 beloond met een “bronzen plak”.